Skolen som integreringsarena for enslige mindreårige flyktninger
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3073744Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for sosialt arbeid [1205]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Enslige mindreårige flykninger er en sårbar gruppe fordi de kommer til et nytt land helt på egenhånd. Det er en stor utfordring å lære seg et nytt språk og tilpasse seg en ny kultur. Dette kommer i tillegg til andre utfordringer som å være borte fra familien sin eller å ha mistet sine nærmeste. Som følge av å leve på flukt kan man oppleve psykososiale utfordringer, og det er derfor ekstra viktig å gi denne gruppen oppmerksomhet og støtte.
Skolen spiller en viktig rolle for i integreringsprosessen for disse barna. Skolen kan være en arena som kan gi trygge rammer, muligheter for å bygge nettverk og forutsigbarhet som kan være med på å styrke integrering av enslige mindreårige flyktninger. Det viser seg at enslige mindreårige flyktninger er svært motivert for skole og læring. Derimot er det bare et mindretall som fullfører videregående skole. Til tross for dette eksiterer generelt lite forskning om enslige mindreårige flyktninger som en særegen gruppe i skolen.
Sosialarbeidere ved skolen kan være en viktig ressurs for denne gruppen og det krever kunnskap for å tilrettelegge integrering av enslige mindreårige flyktninger. Formålet med oppgaven er å se nærmere på enslige mindreårige flyktningers psykososiale utfordringer, samt undersøke hvordan sosialarbeidere kan bidra når det gjelder integrering av denne gruppen i skolen. Problemstillingen lyder derfor som følger: Hvordan kan sosialarbeidere jobbe psykososialt for å bedre integrering av enslige mindreårige flyktninger i skolen? For å besvare dette har jeg benyttet litteratursøk og eksiterende teori for å belyse tema. Unaccompanied minor refugees are a vulnerable group because they come to a new country entirely on their own. Learning a new language and adapting to a new culture can be a significant challenge, in addition to other difficulties such as being separated from their family or losing their loved ones. Being on the run can lead to psychosocial challenges, making it crucial to provide attention and support to this group.
Schools play a vital role in the integration process for these children. The school can be a safe environment that provides opportunities to build networks and predictability, which can help strengthen the integration of unaccompanied minor refugees. Unaccompanied minor refugees are highly motivated for school and learning, but only a minority complete their secondary education. Despite this, there is generally little research on unaccompanied minor refugees as a distinct group in schools.
Social workers at schools can be a valuable resource for this group, and it requires knowledge to facilitate the integration of unaccompanied minor refugees. This paper aims to examine the psychosocial challenges of unaccompanied minor refugees and explore how social workers can contribute to integrating of this group in schools. Therefore, the research question is: How can social workers work psychosocially to improve the integration of unaccompanied minor refugees in schools? To answer this question, literature search and existing theory have been used to illuminate the topic.