Show simple item record

dc.contributor.advisorMagne Njåstad
dc.contributor.authorKraft, Hege Aannø
dc.date.accessioned2023-06-24T17:20:34Z
dc.date.available2023-06-24T17:20:34Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:144930348:65029546
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3073088
dc.description.abstractAustråttborgen ble bygd i 1650-årene i renessansestil med barokke detaljer. Her er alt gjennomgående symmetrisk. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene. Byggherren var adelsmannen Ove Bjelke, som er mest kjent for sin stilling i det dansk-norske embetsverket som Norges rikes kansler. Han arvet kanslerembetet etter sin far Jens Bjelke, som var født og oppvokst på gården Austrått ytterst i Trondheimsfjorden. Setegården hadde vært i Bjelkeslektens eie i tre generasjoner da Ove Bjelke tok over, og fru Inger til Austrått var hans tippoldemor. Jeg har fulgt Ove Bjelke gjennom hans oppvekst i Trondheim og på Elingård i Østfold, hans studier ved akademiet i Sorø i Danmark og universitetet i Padova, samt hans bevegelser i løpet av hans karriere som lensherre, stiftsamtmann og kansler, for å finne mulige motivasjoner og inspirasjoner til byggingen på Austrått 1654-1656. Det lå i tiden at bolig skulle speile hvilken stand man tilhørte. Derfor bygde adelen sine faste hus i stein, og det skulle være stort. Utformingen av anlegget på Austrått har derfor likhetstrekk med mange andre herregårder bygd på 1600-tallet. Samtidig utmerker det seg med sine utsmykninger. Min hypotese var at inspirasjon til denne utsmykningen måtte komme fra inntrykk Ove Bjelke hadde fått i løpet av sin studiereise på kontinentet. Litteratur, kilder og bildemateriale bekrefter at antakelsene stemmer. Samtidig har anetavlen til Ove Bjelke spilt en spesiell rolle i utformingen av detaljer. Inskripsjoner, initialer og våpenskjold pryder både eksteriør og interiør til minne om adelsslekten Bjelke på setegården Austrått.
dc.description.abstractAustråttborgen was built in the 1650s in Renaissance style with Baroque details. Here, everything is symmetrical throughout. Nothing is left to chance. The builder was the nobleman Ove Bjelke, who is best known for his position in the Danish-Norwegian civil service as Chancellor of Norway. He inherited the chancellorship from his father Jens Bjelke, who was born and raised on the farm Austrått at the far end of the Trondheimsfjord. Austrått had been owned by the Bjelke family for three generations when Ove Bjelke took over, and Mrs. Inger of Austrått was his great-great-grandmother. I have followed Ove Bjelke through his upbringing in Trondheim and at Elingård in Østfold, his studies at the academy in Sorø in Denmark and the University of Padua, as well as his movements during his career, in order to find possible motivations and inspirations for the construction at Austrått 1654-1656. At that time housing had to reflect what class one belonged to. Therefore, the nobility built their permanent houses in stone, and it had to be large. The design of the facility at Austrått therefore has similarities with many other manor houses built in the 17th century. At the same time, it stands out with its decorations. My hypothesis was that inspiration for this decoration must have come from impressions Ove Bjelke had received during his study trip on the continent. Literature, sources and image material confirm that the assumptions are correct. At the same time, the genealogy of Ove Bjelke has played a special role in the design of details. Inscriptions, initials and coats of arms adorn both the exterior and interior in memory of the noble family Bjelke at the Austrått manor.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleAustråttborgen - Fra ide til realitet
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record