Å jobbe under en pandemi. Hvordan opplevde sykepleiere på sengepost å jobbe under en pandemi?
Abstract
Etter Covid-19 sitter sykepleiere igjen med en unik erfaring og kunnskap om det å jobbe under en pandemi. Denne masteroppgaven utforsker utfordringer og løsninger ved en pandemipreget arbeidshverdag, samt hvilken lærdom en slik arbeidshverdag bragte med seg.
Hensikten med denne studien er å tilføre kunnskap om hvordan sykepleiere på sengepost erfarte å jobbe under en global folkehelsekrise som covid-19 pandemien. Studien skiller seg fra annen forskning ved å sette søkelys på hvordan sykepleiere, som ikke jobber i førstelinjen, opplevde å jobbe under en pandemi. Mye av foreliggende forskning er gjort underveis i pandemien. Derfor ønsker denne retrospektive studien å rette søkelyset på hva sykepleiere sitter igjen med av erfaringer etter endt pandemi. Problemstillingen er følgende: Hvordan opplevde sykepleiere på sengepost å jobbe under en pandemi?
De teoretiske perspektivene som er benyttet i denne studien innebærer Dahlgren og Whiteheads modell av påvirkningsfaktorer for god helse, Antonovskys salutogenese (Opplevelse av Sammenheng) og teori om arbeid og helse. Studien er basert på ti individuelle semistrukturerte intervjuer med sykepleiere som har jobbet på sengepost under pandemien. Fortolkende fenomenologisk analyse av Kvale og Brinkmann er brukt som metode og analyseverktøy.
Studiens hovedfunn viser at sykepleierne møtte mange utfordringer ved å jobbe under en pandemi. De opplevde at endringer, mangel på kontroll og stor arbeidsbelastning førte til en uforutsigbarhet i arbeidshverdagen. Frykt for smitte og mangel på utstyr bidro til usikkerhet og sosiale begrensninger. Sykepleierne oppgir at de opplevde en overraskende omstillingsevne under pandemien, og sammen med sosial støtte og samarbeid i arbeidsmiljøet bidro dette til at de i stor grad opplevde å håndtere arbeidshverdagen. Mange opplevde å ha en meningsfull jobb i en krevende tid. Pandemien bragte med seg en lærdom for sykepleiere som innebar både personlig lærdom om smittevern og egen omstillingsevne, men også en felles lærdom om arbeidsmiljøets betydning. As a result of the Covid-19 nurses were left with unique knowledge and experience regarding how it was to work during a pandemic. This thesis explores the challenges and solutions of everyday life impacted by the pandemic. It also focuses on the knowledge a typical day of work has brought to the nurses.
The aim of this study is to acquire knowledge about how nurses at hospital wards has experienced to work during a Global health crisis, such as the COVID-19. This study marks itself from other studies by focusing on the experience of the nurses that did not work in the front line during the pandemic. A major part of the existing studies is done during the pandemic, and this retrospective study wishes to highlight which experience the nurses were left with after the pandemic ended. The objective of the study is to investigate the following: How did nurses at hospital ward experience to work under a pandemic?
The theoretical perspective which is applied in this study includes Dahlgren and Whitehead´s model of the main determinants of population health, Salutogenesis (Sense of Coherence) and theory about work and health. This study is based on ten individual semi-structured interviews with nurses that have worked at a hospital ward during the pandemic. Interpretive phenomenology by Kvale and Brinkmann is used as method of analysis.
The main findings of the study showed that nurses encountered multiple challenges by working under the pandemic. They experienced changes, loss of control and major workload that led to an unpredictable workday. Fear of getting infected and lack of equipment were factors that attributed to insecurity and social restriction. Nurses experienced a surprisingly will of adjustment under the pandemic and together with social support and cooperation as important factor of the work environment, it resulted in an ability to manage the workday in enhanced degree. Many experienced that they had a meaningful job in times of demand. The pandemic brought high level of knowledge for nurses on a personal level as well as on a professional level. This includes knowledge about infection prevention, ability to adjust and a common lesson about the impact and importance of work environment.