Nærhet til historien. Arkivsøk som metode i produksjonsarbeid.
Abstract
Denne masteravhandlingen bygger videre på arbeidet med monologforestillingen «Den som står igjen» som spilte på Trøndelag Teater sin Gamle Scene 5. og 6. januar 2023. Forestillingen handler om Trøndelag Teater under andre verdenskrig og motstandskampen som daværende teatersjef Henry Gleditsch drev på teateret. «Den som står igjen» forteller historien fra Synnøve Gleditsch, Henry sin kone, sitt perspektiv, og fokuserer dermed på hennes opplevelse. Denne avhandlingen er en undersøkelse av arkivsøk som metode i produksjonsarbeid og skuespillerarbeid, og fokuserer på hvordan man som skuespiller kan benytte seg av arkiv for å utvikle en rolle og et forestillingsunivers som bygger på historiske hendelser eller personer. Underveis i arbeidet med forestillingen gjorde jeg meg noen bemerkninger som jeg ønsket å undersøke nærmere, og som jeg ønsket å diskutere i lys av teori. Bemerkningene handlet blant annet om min oppdagelse av hvordan arbeid med arkiv påvirket min prosess i skuespillerarbeidet, og som historieforteller. Dette var en ny erfaring som ga mye til det kunstneriske arbeidet. Denne avhandlingen bunner på bakgrunn av dette i egen erfaring som skuespiller og dramatiker i den nevnte forestillingen. I denne avhandlingen ser jeg på mine erfaringer fra arbeidet med forestillingen «Den som står igjen», dokumentert gjennom empirisk materiale som logg, korrespondanse med veileder og egne refleksjoner, opp mot relevant teori. På den måten kan jeg forsøke å finne sammenhengen mellom min praksis, og teori. Jeg vil gjøre rede for mine funn, og dermed komme med noen konkrete punkter på hvordan arkivmateriale kan virke inn på, og fungere som en metode innenfor skuespillerarbeid og i arbeid med iscenesettelse av historiske hendelser og materiale. This master's thesis builds upon the work of the monologue performance "Den som står igjen", which was staged at Trøndelag Teater's Gamle Scene on January 5th and 6th, 2023. The performance is about Trøndelag Teater during World War II and the resistance movement led by the then-theater director Henry Gleditsch. "Den som står igjen" tells the story from the perspective of Synnøve Gleditsch, Henry's wife, and thus focuses on her experience. This thesis is an exploration of archival research as a method in production work and acting, focusing on how actors can utilize archives to develop a character and a performance universe based on historical events or individuals. Throughout the work on the performance, I made some observations that I wanted to investigate further and discuss in light of theory. These observations included my discovery of how working with archives influenced my process as an actor and storyteller. This was a new experience that greatly contributed to the artistic work. This thesis is grounded in my own experience as an actor and playwright in the aforementioned performance. In this thesis, I examine my experiences from working on the performance "Den som står igjen" documented through empirical material such as logs, correspondence with my supervisor, and personal reflections, in relation to relevant theory. In this way, I aim to explore the connection between my practice, and theory. I will present my findings and thus provide some concrete points on how archival material can impact and function as a method in acting and in staging historical events and material.