Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRye, Lise
dc.contributor.authorFønhus, Emma Vanberg
dc.date.accessioned2023-06-22T17:19:55Z
dc.date.available2023-06-22T17:19:55Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:145530834:49529874
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3072751
dc.description.abstractAbstrakt Denne oppgaven skal undersøke følgende problemstilling: Hva er de norske utenlands-sentrenes rolle i internasjonalisering av norsk høyere utdanning? Ved bruk av kvalitativ metode, som dokumentstudier og intervju, skal oppgaven bruke Det fransk-norske senteret for utveksling og samarbeid (OFNEC) som case, for å undersøke senterets rolle og utviklingen fra opprettelsen i 1983 til i dag for å forsøke å forklare hvorfor den norske regjeringen foreslo å kutte den økonomiske støtten til senteret fra 2023. Det fransk-norske senteret for utveksling og samarbeid ble opprettet i 1983 for å styrke det franske språket i Norge og for at norske fransk-studenter kunne dra til Frankrike for å praktisere fransk. Regjeringens forslag om å kutte den økonomiske støtten til OFNEC fra 2023 har gitt næring til en debatt om utenlands-sentrenes rolle i norsk høyere utdanning. Analysens hovedfokus er OFNECs opprettelse, formål og utvikling. Ved å benytte internasjonalisering som konseptuelt rammeverk og internasjonalisering av høyere utdanning som innfallsvinkel, kommer det frem i analysen at studentmobilitet og utveksling er et aktivt tiltak til internasjonalisering av norsk høyere utdanning. OFNEC oppfyller mange av kravene for vellykket studentmobilitet, som karakteriseres ved blant annet høyt faglig- og kulturell utbytte. Senteret har hatt en jevn utvikling de siste 40 årene og tre norske universiteter sender fortsatt studenter til OFNECs universitetssenter i Caen. På bakgrunn av funn fra analysen konkluderer oppgaven med at OFNEC ikke har hatt en veltende, negativ utvikling og at dette derfor ikke kan knyttes til Regjeringens forslag om å kutte sitt økonomiske bidrag til OFNEC. Derimot kan det argumenteres for at en tid med krav til økonomisk innstramming har ført til at samarbeidet ikke kan prioriteres av statlige midler, men at det vil være nødvendig at en annen aktør kan bidra i finansieringen av senteret på grunn av senterets viktighet.
dc.description.abstractAbstract This thesis aims to examine this following issue: what are the roles of educational institutions in foreign countries in internationalization of higher education in Norway? By using qualitative methods, such as document analysis and interviews, this thesis will illustrate educational centers role through the French-Norwegian Educational Institution Office Franco-Norvégien d’échanges et de cooperaiton (OFNEC) as case, to further investigate this centers role, its development from the establishment of the center in 1983 until today to investigate why the Norwegian government decided to cut the financial aid to the center from 2023. The French-Norwegian center for exchange and cooperation was established in 1983 with the intention of strengthening the position of the french language in Norway and making it possible for norwegian French-students to stay in France to learn and practice the french language. The analysis will mainly primarily focus on the establishment of OFNEC, the purpose of the center and the center's development. By using internationalization as a conceptual framework, more specifically internationalization of higher education, the analysis shows that student mobility and exchange for Norwegian students are active measures for internationalization of higher education in Norway. Also, by looking at the requirements for successful internationalization, OFNEC fulfills many of these requirements. Therefore, on the basis of the findings from the analysis, this thesis concludes that OFNECs steady development is not a reason for the financial aid being cut to the center. However, it can be argued that times with difficult economic times have changed the prioritization of funds and that individual centers, such as OFNEC, are not among the top prioritization. Therefore, it can be necessary to find other actors who can contribute, because the analysis shows that the position of this center is highly important.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUtenlandssentrenes rolle i norsk høyere utdanning: det fransk-norske studiesenteret i Caen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel