Markedskommunikasjon som fremmer kjønnsbalanse
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3072535Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NTNU Handelshøyskolen [1773]
Sammendrag
Markedskommunikasjon har i stor grad tatt større plass i dagens selskaper, hvor man ser at markedsføringsteorier er betydelig for å skape en suksessfull bedrift. Bak all kommunikasjon er det et sett med holdninger som bevisst eller ubevisst, påvirker hvordan vi utarbeider, formidler og avgjør markedsføring og kommunikasjonstiltak. Det er blitt vanlig å ha egne avdelinger for markedsføring, HR, og kommunikasjon der man må forholde seg til egne budsjetter. Det finnes fortsatt i den forstand mange svakheter som fører til at man ikke når de målsetningen man har satt for sin markedsføring. Vi har valgt å ta utgangspunkt i gjennomstrømningsmodellen, samt kunnskaps- og holdningsteori for å undersøke hvordan et universitet arbeider med kjønnsbalanse blant studieprogrammene de tilbyr. Problemstillingen er som følger:
“Hvordan benytter utvalgte studieprogram ved NTNU markedskommunikasjon for å bedre ujevn kjønnsfordeling?”
Metoden vi har benyttet oss av er en kvalitativ undersøkelse, hvor alt blir framlagt i en casestudie. Vi har intervjuet et utvalg av relevante personer fra ulike studieprogram, hvor hensikten har vært å få en større forståelse av kommunikasjonsprosessen de anvender for å imøtekomme sin markedsgruppe. Spørsmålene i intervjuguiden er utformet med utgangspunkt i gjennomstrømningsmodellen. I tillegg er det spørsmål rettet mot holdningsteorier, der vi ønsker å avdekke holdninger til utvalgte studieprogram.
Funnene våre tyder på at ulike markedsføringsteorier trolig ikke blir anvendt på en tilstrekkelig måte hos de utvalgte respondentene. Det er flere forhold hvor studieprogrammene anvender riktig kunnskap og kompetanse, men vi ser fortsatt en ujevn fordeling. Studien vår fikk fremstilt hvordan NTNU sine studieprogram jobber direkte med kjønnsbalanse, holdningene, og bruken av relevante teorier. Årsaker som kunnskap, holdninger og medievalg påvirker i hvilken grad markedskommunikasjonen lykkes. Vi ser en tendens til at utvalgte respondenter ikke får den effekten de ønsker av sine tiltak. For enkelte kan dette skyldes mangel på den riktige kunnskapen for å kunne gjennomføre en effektiv gjennomstrømningsmodell. Marketing communication has taken a significant role in today’s companies, where marketing theories are seen as essential to creating a successful business. Behind all communication, there are sets of attitudes that consciously or unconsciously influence how we develop, express, and determine marketing and communication measures. It is common to have separate departments for marketing, HR, and communication, where one must adhere to their own budgets. However, there are still many weaknesses that prevent companies from reaching their marketing goals. In this study, we have chosen to use the flow model, as well as knowledge and attitude theory, to investigate how a university works to achieve gender balance among the study programs they offer. The research question is as follows:
“How do selected study programs at NTNU use marketing communication to improve uneven gender distribution?”
We have used a qualitative research method, where everything is presented in a case study. We have interviewed a selection of relevant individuals from various study programs, with the aim of gaining a better understanding of the communication process they use to target their market group. The questions in the interview guide are based on the flow model. In addition, there are questions directed towards attitude theories, where we aim to uncover attitudes towards selected study programs.
Our findings suggest that various marketing theories are likely not being applied sufficiently among the selected respondents. There are several factors where study programs utilize the right knowledge and skills, but we still see an uneven distribution. Our study showcased how NTNU's study programs directly work on gender balance, attitudes they hold, and the use of relevant theories. Factors such as knowledge, attitudes, and choice of methods affect the degree of success in marketing communication. We observe a tendency that selected respondents are not achieving the desired effect of their actions. For some, this may be due to a lack of the right knowledge to implement an effective throughput model.