En kvantitativ studie av studenters holdninger og atferd til bærekraft
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3071923Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NTNU Handelshøyskolen [1773]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Bærekraft handler om hvordan vi i dag kan møte dagens behov, uten å ødelegge for fremtidige generasjoners mulighet for å møte sine behov. Nøkkelen ligger i å finne en balanse mellom økonomisk vekst, miljøvern og sosiale rettigheter. Begrepet har fått økt oppmerksomhet de siste tiårene og vi står i dag ovenfor en global miljøkrise. Dette resulterer i klimaendringer, tap av biologisk mangfold og økende ulikhet. Derfor er bærekraft en svært aktuell problemstilling som krever innsats fra alle parter, dette inkluderer virksomheter, nasjoner, organisasjoner og samfunnslag. Det er derfor viktig at også enkeltpersoner er klar over sitt ansvar. I den forbindelse ønsker vi å undersøke hvordan studenter stiller seg til temaet bærekraft.
Denne studien har som mål å avdekke studenters syn på bærekraft. Bærekraft er et stort tema som kan problematiseres og måles på flere ulike vis. Likevel fant vi ut av at vi ønsket å se på studenters holdninger til bærekraft og hva de faktisk gjør for å sørge for bærekraft i hverdagen. På bakgrunn av dette har vi valgt å undersøke følgende problemstilling: “I hvilken grad er det sammenheng mellom studenters uttrykte holdninger og faktiske atferd når det kommer til bærekraft?".
For å på best mulig måte finne svar på problemstillingen, utarbeidet vi et undersøkelsesdesign. Vi har innhentet informasjon om studenters holdninger og atferd til bærekraft ved hjelp av et spørreskjema. Dette ble sendt ut til våre medstudenter og delt i ulike grupper på sosiale medium. På bakgrunn av svarene vi fikk innhentet av spørreskjemaet, endte vi opp med et datasett av alle respondentene. Datasettet brukte vi i SPSS for å gjennomføre ulike analyser for å undersøke problemstillingen, som inkluderte faktor-, regresjon- og bivariat-regresjonsanalyse. Resultatene av analysen har vært litt tvetydige og til tider vanskelig å tolke. Dette fordi undersøkelsesmassen har vært liten og derfor er resultatene vanskelig å generalisere. Enkelte av resultatene bekrefter at det foreligger en sammenheng mellom studenters holdninger og atferd, mens andre resultater avkrefter dette. Sustainability is about how we can meet today's needs without compromising the ability of future generations to meet their own needs. The key lies in finding a balance between economic growth, environmental protection, and social rights. The concept has gained increased attention in recent decades and today we are facing a global environmental crisis. This results in climate change, loss of biodiversity, and increasing inequality. Therefore, sustainability is a highly relevant issue that requires effort from all parties, including businesses, nations, organizations, and communities. It is important that individuals also recognize their responsibility in this regard. In this context, we aim to investigate how students perceive the issue of sustainability.
This study aims to uncover students' views on sustainability. Sustainability is a vast topic that can be problematized and measured in several ways. However, we found that we wanted to focus on students' attitudes towards sustainability and what they actually do to ensure sustainability in their daily lives. Based on this, we have chosen to investigate the following research question: "To what extent is there a correlation between students' expressed attitudes and actual behavior regarding sustainability?"
To best answer the research question, we developed a survey design. We collected information about students' attitudes and behaviors towards sustainability using a questionnaire. This was distributed to our fellow students and shared in different groups on social media. Based on the responses we received, we ended up with a dataset of all respondents. We used this dataset in SPSS to perform various analyses to investigate the research question, including factor analysis, regression analysis, and bivariate regression analysis. The results of the analysis have been somewhat ambiguous and at times difficult to interpret. This is because the sample size was small and the results are difficult to generalize. Some of the results confirm that there is a correlation between students' attitudes and behavior, while other results refute this.