Suksessfaktorer for oppskalering av oppstartsbedrifter
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3071655Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NTNU Handelshøyskolen [1790]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Oppstartsbedrifter er nystartede virksomheter som har som mål å utvikle og skalere en innovativ forretningsidé til suksess. Disse bedriftene har potensial til å skape stor verdi og bidra til økonomisk vekst, men de har også høy risiko for å mislykkes. Oppgaven avgrenser en problemstilliing: Hva skaper de beste forutsetningene for oppskalering for en oppstartsbedrift, uavhengig av hvilket marked de forsøker å posisjonere seg i? For bacheloroppgaven har det blitt gjennomført kvalitative intervjuer med bedriftene 6AM, Framti, og Kantega for å få innsikt i deres erfaringer i arbeidet med å veilede, evaluere og investere i innovasjon og startups. Disse intervjuene gir verdifull innsikt i utfordringene og suksessfaktorene for oppstartsbedrifter. Kritisk blikk på sine produkter og tjenester, overblikk over konkurransen på markedet, plausible markedsanalyser og kundepotentiale, balanse mellom fag- og markedskompetanse, tidlig salg av produkt og tjeneste, tidlig tilbakemelding fra kunder, realistisk verdivurdering av selskapet, realistisk forhold til finansiering, ydmyke men selvsikre gründere, og gründerne ser behovet og potensialet for å utvikle produktet og tjenesten er faktorer som kan bidra til suksess for oppstartsbedrifter.
Oppgaven oppsummeres i en enkel og strukturert sjekkliste for oppstartsbedrifter som ønsker mer dedikert arbeid og økt bevissthet rundt det strategiske arbeidet med å posisjonere seg i et marked, uten å vektlegge typer produkt eller formålet til startupen. Startups aim to develop and scale innovative ideas to create value and contribute to economic growth, but also have a high risk of failure. The thesis delimits a research question: What creates the best conditions for scaling up for a startup, regardless of which market they are trying to position themselves in?Qualitative interviews with startups 6AM, Framti, and Kantega provide insights into success factors, such as critical evaluation of products and services, market analysis, customer potential, technical and market competence balance, early sales and feedback, realistic valuation and financing, and humble but confident founders who recognize the need for development. The thesis offers a structured checklist for strategic positioning without emphasizing specific products or startup purposes, without emphasizing specific types of products or the purpose of the startup.