Innføringen av Helseplattformen i Helse Midt - De ansattes opplevelse av en vesentlig endringsprosess
Abstract
Oppgaven tar utgangspunkt i innføringen av Helseplattformen som journalsystem i Helse Midt, en stor og omfattende endringsprosess. Endringen, og prosessen rundt den, har høstet mye motstand, debatt og konflikt. Helseplattformen har blitt et tidsriktig eksempel på hva som skjer når man velger å gå gjennom med en endring selv om mange av de ansatte i utgangspunktet stilte seg kritiske.
Etter å ha vurdert hva vi mener er relevant å skrive om i lys av teori har vi landet på følgende problemstilling: Hvordan har de ansatte opplevd innføringen av Helseplattformen i Helse Midt?
Vi har gjennomført dybdeintervju med informanter som til daglig bruker Helseplattformen i arbeidssituasjonen. Vi har vært interessert i å høre hva vanlige arbeidstakere, i forskjellige stillinger og avdelinger, mener om Helseplattformen, hvordan de har oppfattet endringsprosessen, og hva de mener må endres. Det fremgår i oppgaven at Helse Midt har endt opp med en endringsprosess som, til tross for støtte til endringsvisjonen, ikke har lykkes i å omfavne de ansattes ønsker og behov. Ved å gjennomføre endringen på et tidspunkt der mange av de ansatte følte på stor usikkerhet og et behov for utsettelse har de også endt opp i en situasjon der tilliten mellom de ansatte og ledelse er svekket.
På nåværende tidspunkt finner oppgaven at det er mye usikkerhet rundt Helseplattformen, og hva som gjøres for at de ansatte skal være komfortable med systemet. De ansatte er i en situasjon der de ikke føler seg hørt, og de føler i økende grad på en forskjell mellom de som jobber i ledelse og de som jobber med systemet. Vi finner også at endringen har preget arbeidsmiljø, og forholdet mellom kollegaer. Ulike meninger om plattformen i seg selv, samt hvordan man skal håndtere ulike behov og meninger ser ut til å skape splittelse og er en rot til konflikt. This thesis takes basis in the comprehensive and complex introduction of Helseplattformen, a new journalsystem for Helse Midt. Both the system and the transition has garnered a lot of criticism, debate and conflict. Thus, Helseplattformen has become a timely example of what can happen when a large corporation chooses to go through with such a change, even though many of its employees were initially critical.
After considering relevant theories we landed on the following focus for the thesis: How have the employees of Helse Midt experienced the introduction of Helseplattformen.
We have conducted in-depth interviews with informants that on a daily basis interact with Helseplattformen. We were interested in what ordinary employees, in different positions and departments, think about the new system, how they have perceived the introduction process and what they possibly think need to change. It appears that Helse Midt has ended up with a process which, despite support for the vision, has not been successful in embracing the employees wishes and needs. By starting the process at a time when many employees felt great uncertainty and a need for postponement, Helse Midt have also ended up in a situation where trust between employees and management is weakened.
At the present time there is therefore a lot of uncertainty around Helseplattformen and what is being done to ensure that the employees are as comfortable as possible with the new system. The employees are now in a situation where they do not feel heard, as well as having a feeling of increasing difference between the management and themselves. The change has affected the work environment and the relationship between colleagues. Different opinions regarding Helseplattformen, as well as how to handle different needs and opinions seems to create division in the workforce and can be considered a root for potential conflict.