Samspillet mellom kultur, ledelse, kommunikasjon og motivasjon i en organisasjon
Abstract
Formål: Samle kunnskap om organisasjonskultur, kommunikasjon og motivasjon. Utforske hvilke sammenhenger det er mellom motivasjon, kommunikasjon, ledelse og kultur i en organisasjon.
Metode: Et deduktivt undersøkelsesdesign der vi tok utgangspunkt i teori, for videre å se om vi fant dette igjen i virkeligheten. Vi hadde en kvantitativ undersøkelse der vi sendte ut spørreskjema til tre ulike organisasjoner i Trondheim. Undersøkelsen inneholdt blant annet spørsmål som skulle måle motivasjon, kultur, kommunikasjon og lederstil i organisasjonen. De fleste spørsmålene hadde svaralternativ, men spørreskjemaet inneholdt også åpne spørsmål slik at respondentene fikk muligheten til å utdype svarene sine.
Analyse: Vi gjennomførte en regresjonsanalyse for å se sammenhengen mellom de ansattes motivasjon og hvilke faktorer som påvirket motivasjonen mest. Gjennom korrelasjonsanalyser så vi på hvilke variabler som hadde en samvariasjon med hverandre. Vi så også på deskriptiv statistikk, for å sammenligne teori, de ansattes svar og ledernes svar. Analysene viste blant annet at variablene "negative tilbakemeldinger" og "anerkjennelse" har en korrelasjon til de ansattes motivasjon. Vi fant også en signifikant sammenheng mellom variablene "sosial leder", "positive tilbakemeldinger ", "rettferdighet", "tillit" og "anerkjennelse", men overraskende nok ingen til variabelen "motivasjon".
Konklusjon: Gjennom oppgaven har vi sett at det definitivt er et samspill mellom hvordan ledelsen velger å opptre, hvordan kulturen er, hvordan leder og ansatt kommuniserer og hvordan dette påvirker motivasjonen på arbeidsplassen. Purpose: Gather knowledge about organizational culture, communication and motivation. Explore the connections between motivation, communication, leadership and culture in an organization.
Method: A deductive research design where we started from theory, to further see if we found this again in reality. We had a quantitative survey where we sent out electronic questionaries to three companies in Trondheim. The survey contained, among other things, questions to measure motivation, culture, communication and management style in the companies. Most of the questions had multiple choice answers, but the questionnaire also contained open questions so that the respondents had the opportunity to elaborate their answers.
Analysis: We carried out a regression analysis to see the connection between the employees’ motivation and which factors influenced motivation the most. Through correlation analyses, we looked at which variables had a co-variation with each other. We also looked at descriptive statistics, to compare theory, the employees’ responses and the managers’ responses. The analyzes showed, among other things, that the variables "bad feedback" and "recognition" have a correlation with the employees’ motivation. We also found a significant connection between the variables "social leader", "good feedback", "fairness", "trust" and "recognition", but surprisingly none for the variable "motivation".
Conclusion: Through the thesis, we have seen that there is definitely an interaction between how management chooses to act, what the culture is like, how manager and employee communicate and how this affects motivation in the workplace.