Show simple item record

dc.contributor.advisorOlsen, Tor-Eirik
dc.contributor.authorSletten, Jonas Fiva
dc.contributor.authorVevang, Even Roald
dc.date.accessioned2023-06-13T17:19:49Z
dc.date.available2023-06-13T17:19:49Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:140915233:145872175
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3071215
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven har tatt for seg deler av den økonomiske styringen til den trønderske gründerbedriften Get Inspired, som tilhører e-handel bransjen og selger hovedsakelig trenings-, frilufts- og fritidsklær og tilbehør. Oppgavens formål har dreid seg om å vurdere hvordan Get Inspired kan foreta seg mer optimale beslutninger i lys av å anvende teoretiske emner som forfatterne har studert de siste tre årene. Følgende problemstilling ble derfor utarbeidet; “Hvordan kan Get Inspired forbedre sitt arbeid med kostnader med utgangspunkt i ABC-tankegangen?”. Naturligvis var det behov for å innføre noen begrensninger, noe som har ført til at enkelte trinn av vareflyten er forenklet eller utelukket. De teoretiske emnene aktivitetsbasert kalkulasjon (ABC), kostnadsfunksjoner og Target Costing ble redegjort for, før de deretter ble anvendt. Til felles hadde de kostnadsforståelse som en rød tråd, og dette emnet ble også kortfattet forklart. Forfatterne gjorde i første omgang en grundig planlegging for å fastsette hvordan de metodisk skulle løse problemstillingen. Det resulterte i at det hovedsakelig ble benyttet kvantitative tilnærminger i arbeidet med analysene, hvor historiske tall har gitt opphav til kostnadsdriverne. Sammen med ledelsen i Get Inspired ble det metodisk utarbeidet en ABC-kalkyle, samt ble potensielle kostnadsdrivere foreslått til hver aktivitet. Gjennom analysedelen ble disse kostnadsdriverne vurdert ved å benytte kvantitative teknikker i form av regresjonsanalyse. I tillegg var det behov for å vurdere og fastsette hvilken tidsperiode som sikret best økonomisk plausibilitet, noe som ble bekreftet av forklaringsgradene. På de tre aktivitetene som ble undersøkt kvantitativt ble det avdekket at kostnadene i all hovedsak er drevet av tidsbruken. Videre viser resultatene at tidsbruken ved aktiviteten pakking forklares best med antall varelinjer som kostnadsdriver, noe som også er tilfellet for aktiviteten retur. Den samme kostnadsdriveren gjelder for aktiviteten mottak, men sikkerheten rundt denne driveren er langt lavere enn for pakking og retur. Det ble oppnådd en forklaringsgrad på 95% for pakking, 78% for retur og 37% for mottak. For øvrig har oppgaven omfattet en kvalitativ tilnærming til aktivitetene ved innkjøp, hvor konferansemetoden har sikret oppgaven mer relevant kunnskap i søket etter gode kostnadsdrivere til innkjøpsaktivitetene. Det ble utarbeidet et spørreskjema som samtlige innkjøpere besvarte, og ut fra resultatene ble konklusjonen at det er tidsbruken som i hovedsak driver kostnadene til innkjøpsavdelingen, men at det også foreligger kostnader knyttet til reisevirksomhet. Get Inspired mottar dermed grunnlaget for et verktøy som kan benyttes for å foreta bedre beslutninger om ulike produkter. Oppgaven har avdekket ressursforbruket, samt kostnadene knyttet til flere aktiviteter. Sammen med ABC-kalkylen er Target Costing høyst relevant for bedriften å vurdere som en videreføring av bacheloroppgaven, da det kan avgjøre kjøps- og volums beslutninger.
dc.description.abstractThis bachelor's thesis has dealt with parts of the financial management of the Trondheim-based entrepreneurial company Get Inspired, which belongs to the e-commerce industry and mainly sells training-, outdoor- and fashion-clothing and accessories. The purpose of this assignment has been to assess how Get Inspired can achieve a better basis for their decisionmaking in the light of applying theoretical topics that the authors have studied over the past three years. The following research question was therefore prepared; "How can Get Inspired improve its work with costs based on the ABC way of thinking?". Naturally, there was a need to apply some restrictions, which has led to certain steps in the production cycle being simplified or excluded. The theoretical topics activity-based costing (ABC), cost functions and Target Costing were explained before they then were applied. In common, they had an understanding of costs as a common thread, and this topic was also briefly explained. The authors initially did a thorough planning to determine how they would methodically answer the research question. This resulted mainly in quantitative approaches being used in the analysis work, where historical figures have given rise to the cost drivers. Together with the management at Get Inspired, an ABC calculation was methodically prepared, and potential cost drivers were proposed for each activity. Through the analysis part, these cost drivers were evaluated by using quantitative techniques in the form of regression analysis. In addition, there was a need to assess and determine which time period ensured the best economic plausibility, which was confirmed by the coefficient of determination. In the three activities that were investigated quantitatively, it was revealed that the costs are mainly driven by time commitment. Furthermore, the results show that the time spent in the packing activity is best explained by the number of units as a cost driver, which is also the case for the return activity. The same cost driver applies to the reception activity, but the security surrounding this driver is far lower than for packing and return. A coefficient of determination of 95% was achieved for packaging, 78% for return and 37% for reception. Furthermore, the task has included a qualitative approach to the activities of purchasing, where the conference method has ensured the task received relevant information in the search for good cost drivers for the purchasing activities. A questionnaire was drawn up which all purchasers answered, and based on the results, the conclusion implies it is the use of time that mainly drives the costs of the purchasing department, but that there are also costs linked to travel activities. Get Inspired receives the basis for a tool that can be used to make better decisions on various products. The task has revealed the resource consumption, as well as the costs associated with several activities. Together with the ABC calculation, Target Costing is highly relevant for the company to consider as a continuation of the thesis, as it can determine purchase and volume decisions.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleStyringsverktøyet som kan utvikle økonomistyringen til Get Inspired
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record