Lønnsomhetsanalyse av Ryde Technology AS
Abstract
Temaet i denne oppgaven er lønnsomhetsanalyse av Ryde Technology AS gjennom 2019-2021. Vi har valgt problemstillingen “Hvordan har lønnsomheten til Ryde Technology AS utviklet seg mellom 2019-2021, og hva kan være mulige årsaker til denne utviklingen?”, og formålet med oppgaven er både å redegjøre for bedriftens lønnsomhet gjennom perioden og finne plausible eksterne og interne faktorer som kan ha påvirket denne utviklingen.
Fokuset ligger på nøkkeltalls- og SWOT-analyse i henholdsvis kapittel 4 og 5, hvor begge kapitlene bygger på en kombinasjon av offentlige regnskapstall og intervju med bedriftens daglige leder. Innenfor nøkkeltallsanalysen fokuserer vi på sentrale mål for likviditet, soliditet, finansiering og lønnsomhet. Vi bygger videre på lønnsomheten ved å benchmarke totalkapitalrentabiliteten mot Voi Technology AS. SWOT-analysen baseres i stor grad på intervjuet med daglig leder, men også egne faglig begrunnede slutninger. Nøkkeltallsanalysen gir et veldig fluktuerende bilde av bedriftens økonomiske tilstand. 2019 startet forholdsvis beskjedent med relativt lav lønnsomhet, høy gjeldsgrad og tilfredsstillende likviditet. 2020 var et solid år for bedriften, som reflekteres gjennom svært høy avkastning, god likviditet, sunn finansiering og god soliditet. I 2021 ser man en forverring i likviditeten, finansieringsstrukturen og lønnsomheten på tross av betydelig oppskalering.
I SWOT-analysen er de interne styrkene viktigst. De er ikke kun blant de billigste aktørene, men organisasjonsstrukturen og fokuset på produktkvalitet er også viktig. Store markedsandeler i byene de har etablert seg i gir bedre flåteutnyttelse. Blant svakheter trekkes manglende erfaring frem, hvor spesielt erfaring rundt anbud har vært sentralt. Den desentraliserte organisasjonsstrukturen byr også på utfordringer, og forretningsmodellen om å være dominerende i færre byer begrenser også hvor mye de kan ekspandere over tid. Rydes muligheter ligger i hovedsak i nabolandene Finland og Sverige, hvor man både kan styrke sin posisjon i eksisterende byer og gå inn i nye. I Norge er videre ekspansjon rettet mot mindre byer eller som et supplement til kollektivtrafikk i desentraliserte områder. Rydes største trussel er videre regulasjoner og anbud, men sikkerhetsbekymringer og image er også viktige.
Avslutningsvis konkluderer vi med at lønnsomheten til Ryde AS har hatt en god utvikling, med gode utsikter for fremtiden. The topic of this thesis is a profitability analysis of Ryde Technology AS between 2019-2021. We have chosen the research question «How has Ryde Technology AS’ profitability developed between 2019-2021, and what could be possible reasons for this development?», and the purpose of the thesis is to both explain the company’s profitability throughout the period as well as find plausible external and internal factors which may have influenced it.We mainly focus on financial key figures and SWOT analysis in chapters 4 and 5 respectively, where both chapters are based on a combination of publicly available accounting figures and an interview with the company’s CEO. Within the accounting analysis we focus on measures for liquidity, financial strength, financing structure and profitability. We continue to build on profitability by benchmarking the return on investment against Voi Technology. The SWOT analysis is to a large extent based on our interview with the CEO, but also our own informed conclusions. The accounting analysis gives a fluctuating picture of the company’s financial situation. 2019 was a modest year with relatively low profitability, high debt ratio and satisfactory liquidity. 2020 was a solid year for the company, which is reflected through very high returns, good liquidity, healthy financing and good financial strength. In 2021 we see a worsening in liquidity, financing structure and returns despite a significant scale-up.The internal strengths are most important in the SWOT analysis. Not only are they among the cheapest operators, but the organisational structure and focus on product quality are also central. Large market shares in cities in which they have established themselves provide better fleet utilization. As for the weaknesses, a lack of experience is highlighted, where experience in tender has been particularly central. The decentralised organisational structure also presents challenges, and their business model of being dominant in few cities also limits how much they can expand over time. Ryde’s opportunities lie mainly in the neighbouring countries of Finland and Sweden, where they can both strengthen their position in existing cities and enter new ones. In Norway further expansion is aimed at smaller cities or as a supplement to public transport in decentralised areas. Ryde’s biggest threat is further regulations and losing tenders, but security concerns and public image are also important.We conclude that the profitability of Ryde has developed well, with good prospects for the future.