Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAspelund, Arild.
dc.contributor.authorEvensen, Tuve Hexeberg.
dc.date.accessioned2023-05-20T17:19:23Z
dc.date.available2023-05-20T17:19:23Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:128415926:31219120
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3068384
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBærekraftig forretningsmodell-innovasjon (SBMI: sustainable business model innovation) er avgjørende for å takle dagens presserende bærekraftsutfordringer, og gjør det mulig for selskaper å harmonisere økonomisk suksess med miljømessig og sosialt ansvar. Til tross for potensielle fordeler, mangler det empirisk forskning på dette området, som understreker behovet for en mer omfattende forståelse av SBMI. Denne avhandlingen har som mål å fylle dette gapet ved å utforske SBMI gjennom en kvalitativ, multiple-case studie av to norske selskaper i energibransjen. Spesielt søker studien å besvare problemstillingen: Hva motiverer og gjør det mulig for selskaper å innovere mot bærekraftige forretningsmodeller? Dette besvares gjennom forskningsspørsmålene 1) Hva er de viktigste drivkreftene for et selskap til å gjøre SBMI? og 2) Hvilke kapabiliteter er viktigst for å utføre SBMI? Studien konkluderer med at en organisasjonskultur som kjennetegnes av forpliktelse til bærekraft, støtte fra ledelsen, og en lærende holdning, sammen med eksperimenteringsevner, driver og muliggjør SBMI. Videre understreker studien betydningen av å bygge innovasjonsevner for å kunne transformere ideer til implementerte initiativer som skaper ytterligere verdi. I tillegg avdekker studien at påvirkningen av reguleringer, insentivordninger og teknologiutvikling på motivasjonen til selskaper for SBMI avhenger av den rådende konteksten og kulturen. Organisasjoner som fusjonerer en kultur for eksperimentering og innovasjon med en forpliktelse til bærekraft kan skape bærekraftige forretningsmodeller som driver positiv endring og genererer verdi for både interessenter og miljøet. Fra et praktisk synspunkt, for ledere som søker å fremme SBMI, understreker funnene betydningen av et langsiktig fokus, å forme en god organisasjonskultur og å legge til rette for eksperimentering og innovasjon. Regulatoriske myndigheter kan dra nytte av funnene for å skape reguleringer og insentiver som oppmuntrer selskaper til å adoptere bærekraftige praksiser.
dc.description.abstractSustainable business model innovation (SBMI) is crucial in addressing today's pressing sustainability challenges, allowing companies to align economic success with environmental and social responsibility. Despite its potential benefits, there is a lack of empirical research on the topic, highlighting the need for a more comprehensive understanding of SBMI. This thesis aims to fill this gap by exploring SBMI through a qualitative multiple-case study of two Norwegian companies in the energy industry. Specifically, the study seeks to answer the problem thesis: What motivates and enables companies to innovate toward sustainable business models? This is addressed through the research questions 1) What are the key drivers for a company to do SBMI? and 2) What capabilities are most important to perform SBMI? The study finds that an organizational culture characterized by a commitment to sustainability, clear leadership, and a learning mindset, coupled with experimentation capabilities, drives and enables SBMI. Moreover, the study highlights the importance of building innovation capabilities to successfully transform ideas into implemented initiatives that generate further value. Additionally, the study revealed that the impact of regulations, incentive schemes, and technology development on motivating companies for SBMI is contingent upon the prevailing context and culture. Ultimately, organizations that fuse a culture of experimentation and innovation with a resolute commitment to sustainability can create sustainable business models that drive positive change and generate value for both stakeholders and the environment. From a practical standpoint, the findings underscore the importance of long-term focus, shaping organizational culture, and facilitating experimentation and innovation for managers seeking to advance SBMI. Policymakers can leverage the findings to create regulations and incentives that encourage companies to adopt sustainable practices.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleExploring Drivers and Capabilities of Sustainable Business Model Innovation: A Qualitative Case Study of Two Norwegian Companies
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel