Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAspelund, Arild
dc.contributor.authorSvenkerud, Mari
dc.date.accessioned2023-05-20T17:19:22Z
dc.date.available2023-05-20T17:19:22Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:128415926:33621963
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3068383
dc.description.abstractBærekraft og digitalisering er strategiske trender som er forventet å fremskynde de store omveltningene som kreves i det grønne skiftet. Forskningsfeltet er svært fragmentert. Forskere er spesielt interessert i å utforske de potensielle synergiene mellom vekststrategiene. Denne studien bidrar ved å først ta del i den uavklarte diskusjonen om virkningen av bærekraft og digitalisering på selskapers resultater. Deretter vil den tilnærme seg det nesten uutforskede temaet om beslutningslogikkmønstre i bærekraftige og digitaliserte selskaper. En kvantitativ analyse ble gjort basert på undersøkelsesdata fra 461 norske industriselskaper og data fra de offisielle registrene Proff Forvalt. Selskapene ble gruppert gjennom K-Means-klyngemetoden basert på deres resultater på bærekraft og digitalisering. Klyngingen returnerte de fire gruppene: "Green Digitals", "Sustainables", "Digitals" og "Laggards". En variansanalyse (ANOVA) ble brukt til å sammenligne gruppene på markedsprestasjon, nivå av kunnskapsinnhenting og bruk av beslutningslogikkene "effectuation" og "causation". Analysen fant ingen forskjell mellom gruppene når det gjelder markedsprestasjoner, men de skiller seg betraktelig fra hverandre på nivået av kunnskapsinnhenting. "Green Digitals" utmerker seg, etterfulgt av "Sustainables" og "Digitals". Disse funnene er et bidrag til bedriftsledere ved å tydelig demonstrere konkurransefortrinnet ved å strebe etter bærekraft og digitalisering samtidig. Foreløpig ligger fordelen innen kunnskapsinnhenting. Imidlertid vil "Green Digitals" sannsynligvis høste fordeler av deres nåværende høye ambisjonsnivå i fremtiden. Derfor utfordrer denne studien effekten av det doble eksternalitetsproblemet og påstandene om at bærekraft og digitalisering er motstridende vekststrategier. Videre viser resultatene at bærekraft- og digitaliseringsorienterte selskaper er opptatt av å få kunnskap gjennom interessenter, noe som stemmer overens med økosystemtenkningen innenfor bærekraft og sirkulær økonomi. Et annet nøkkelfunn er at "effectuation" og "causation" ikke er gjensidig utelukkende beslutningslogikker, og at gruppene anvender dem omtrent like mye. Dermed blir to tidligere dominerende syn i litteraturen utfordret. For det første, at selskaper bruker mer "causation" enn "effectuation", som har vært den historiske trenden. For det andre, at selskaper har en tendens til å fokusere på én av dem. Videre fant denne studien at de mest bærekraftige og digitaliserte selskapene brukte alle beslutningslogikkene mest intensivt. "Green Digitals" sitt konkurransefortrinn på kunnskapsinnhenting og deres høye poengsummer på "effectuation" og "causation" kan antyde at selskaper setter seg i en sterkere posisjon hvis de prioriterer å bruke tid og ressurser på et bredt spekter av strategiske tilnærminger. Laggards’ mangelende strategiske engasjement vil sannsynligvis gjøre mange av dem irrelevante i fremtiden. Videre forskning kan fokusere på å utforske potensielle synergier mellom "effectuation" og "causation" og tilsvarende mellom bærekraft og digitalisering. I tillegg kreves det langsiktige studier for å følge med på effekten av bærekraft og digitalisering.
dc.description.abstractSustainability and digitalization are strategic imperatives expected to speed up the major transformations needed to solve the current environmental crisis. However, the related research field is highly fragmented. Scholars are particularly interested in exploring the potential synergies of the two growth strategies. This study seeks to contribute by first partaking in the unresolved discussions of the impact of sustainability and digitalization on firm performance. Secondly, it will approach the until now largely unexplored topic of the decision-making logic patterns in sustainable and digitalized companies. A quantitative analysis was conducted based on survey data from 461 Norwegian manufacturing companies and data from the official registers Proff Forvalt. The companies were clustered through the K-Means cluster method based on their sustainability and digitalization performance. The clustering returned the four groups: Green Digitals, Sustainables, Digitals, and Laggards. Then, they were compared on the level of market performance, knowledge acquisition, effectuation and causation by using analysis of variance (ANOVA). The analysis detects no difference between the companies in terms of market performance, but they are distinct in the level of knowledge acquisition. The Green Digitals outperform the others by far, followed by the Sustainables and Digitals. These findings contribute to practitioners by clearly demonstrating the competitive advantage of pursuing sustainability and digitalization simultaneously. For now, the advantage lies in knowledge acquisition. However, the Green Digitals will likely reap the benefits of their current ambition level in the future. Hence, this study challenges the effect of the double externality problem and the claims that sustainability and digitalization are conflicting growth paths. Furthermore, the results show that sustainability- and digitalization-oriented companies are concerned with gaining knowledge through stakeholders, which aligns with the ecosystem thinking within sustainability and circular economy. Another key finding is that effectuation and causation are not mutually exclusive decision-making logics, and that clusters use a balanced combination of both. Thus, the following two dominating views in literature are contradicted. First, that companies apply more causation than effectuation, which has been the historical trend. Second, that companies tend to focus on one of them. A last principal finding is that the Green Digitals score the highest on all the decision-making logics. The Green Digitals’ competitive advantage in knowledge acquisition and highest score on effectuation and causation can imply that companies are in a stronger position if they prioritize spending time and resources on a broad span of strategic approaches. The Laggards’ lack of strategic commitment will likely make many of them irrelevant in the future. Further research can focus on potential synergies between effectuation and causation and similarly between sustainability and digitalization. Additionally, longitudinal studies are required to monitor the impact of sustainability and digitalization.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleDecision-Making Logics and Firm Performance in Companies with Different Levels of Sustainability and Digitalization
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel