dc.contributor.advisor | Bietti, Lucas | |
dc.contributor.advisor | Elvrum, Ann-Kristin Gunnes | |
dc.contributor.author | Wenaas, Oda | |
dc.contributor.author | Hellebust, Erlend | |
dc.date.accessioned | 2023-05-20T17:19:12Z | |
dc.date.available | 2023-05-20T17:19:12Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:118881792:24198112 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3068379 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | I takt med at tidlige, tverrfaglige, familiesentrerte behandlingsintervensjoner har
blitt det foretrukne behandlingsvalget for familier med spedbarn med høy risiko for å
utvikle cerebral parese (HRfCP), er det et særskilt behov for å undersøke effekten av denne
behandlingsformen. Til nå har forskningen i hovedsak fokusert på utviklingsutfallene for
barnet, og i nyere tid også på foreldres opplevelse med delta i slike behandlinger. Målet
med vår studie er å oppnå en forståelse av løsninger og barrierer i en tidlig, tverrfaglig
behandlingsintervensjon for familier med spedbarn med HRfCP ved å utforske terapeuters
opplevelser. Vi analyserte et fokusgruppeintervju med terapeutene i Small Step-prosjektet i
Trondheim ved en induktiv tematisk analyse. Deretter gjennomførte vi en komplementær
deduktiv tematisk analyse av 13 foreldreintervju i samme prosjekt, for å få en mer helhetlig
forståelse av sentrale opplevelser med Small Step. Vi identifiserte tre tema: "Ny forståelse
av hva det betyr å være ekspert", "Terapeut-foreldre-samarbeidet" og "Tett teamarbeid".
Med få unntak, fant vi for alle undertema i temaene våre foreldreopplevelser
komplementære til terapeutopplevelsene. Funnene er diskutert i konteksten av
forskningslitteraturen på feltet, samt psykologisk teori. Det presenteres også forslag til
kliniske implikasjoner av studien. | |
dc.description.abstract | With the rise of early, interdisciplinary, family-centred treatment interventions as
the preferred treatment choice for families with infants at high risk for developing Cerebral
Palsy (HRfCP), there is an acute need to establish evidence for their effectiveness. Thus
far, research has predominantly focused on developmental outcomes for the child, and more
recently also on parental experiences with these interventions. The aim of our analyses was
to acquire an understanding of solutions and barriers in an early, interdisciplinary
intervention for families with children at HRfCP by exploring therapists’ experiences. We
analysed a focus group interview with the therapists in the early intervention programme
Small Step in Trondheim by inductive thematic analysis. Then, a complementary
deductive thematic analysis was conducted on 13 parent interviews to obtain a more
complete understanding of principle experiences with the Small Step intervention. We
identified three themes: “Relearning what it means to be an expert”, “The therapist-parent
collaboration” and “Close-knit teamwork”. With few exceptions in the subthemes of
Close-knit teamwork, we were able to identify parent experiences complementary to all
therapist experiences. Findings are discussed in the context of existing literature and
psychological theory, and suggestions for clinical implications are included. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Experiences with Treatment of Children at High Risk for CP | |
dc.type | Master thesis | |