Experiences with Treatment of Children at High Risk for CP
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3068379Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3108]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
I takt med at tidlige, tverrfaglige, familiesentrerte behandlingsintervensjoner harblitt det foretrukne behandlingsvalget for familier med spedbarn med høy risiko for åutvikle cerebral parese (HRfCP), er det et særskilt behov for å undersøke effekten av dennebehandlingsformen. Til nå har forskningen i hovedsak fokusert på utviklingsutfallene forbarnet, og i nyere tid også på foreldres opplevelse med delta i slike behandlinger. Måletmed vår studie er å oppnå en forståelse av løsninger og barrierer i en tidlig, tverrfagligbehandlingsintervensjon for familier med spedbarn med HRfCP ved å utforske terapeutersopplevelser. Vi analyserte et fokusgruppeintervju med terapeutene i Small Step-prosjektet iTrondheim ved en induktiv tematisk analyse. Deretter gjennomførte vi en komplementærdeduktiv tematisk analyse av 13 foreldreintervju i samme prosjekt, for å få en mer helhetligforståelse av sentrale opplevelser med Small Step. Vi identifiserte tre tema: "Ny forståelseav hva det betyr å være ekspert", "Terapeut-foreldre-samarbeidet" og "Tett teamarbeid".Med få unntak, fant vi for alle undertema i temaene våre foreldreopplevelserkomplementære til terapeutopplevelsene. Funnene er diskutert i konteksten avforskningslitteraturen på feltet, samt psykologisk teori. Det presenteres også forslag tilkliniske implikasjoner av studien. With the rise of early, interdisciplinary, family-centred treatment interventions asthe preferred treatment choice for families with infants at high risk for developing CerebralPalsy (HRfCP), there is an acute need to establish evidence for their effectiveness. Thusfar, research has predominantly focused on developmental outcomes for the child, and morerecently also on parental experiences with these interventions. The aim of our analyses wasto acquire an understanding of solutions and barriers in an early, interdisciplinaryintervention for families with children at HRfCP by exploring therapists’ experiences. Weanalysed a focus group interview with the therapists in the early intervention programmeSmall Step in Trondheim by inductive thematic analysis. Then, a complementarydeductive thematic analysis was conducted on 13 parent interviews to obtain a morecomplete understanding of principle experiences with the Small Step intervention. Weidentified three themes: “Relearning what it means to be an expert”, “The therapist-parentcollaboration” and “Close-knit teamwork”. With few exceptions in the subthemes ofClose-knit teamwork, we were able to identify parent experiences complementary to alltherapist experiences. Findings are discussed in the context of existing literature andpsychological theory, and suggestions for clinical implications are included.