Detection of encountered waves by using pressure measurements in the bow area of a ship
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3068035Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for marin teknikk [3579]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Frem til nå finnes det ulike metoder å estimere hva bølgetilstanden er på skip. Noen av de eksisterende metodenesom finnes er bølgeradarer, bølgebøyer og LIDAR, som er en optisk fjærnmålingsteknikk som bruker etemiterende lasersignal.Denne oppgaven omhandler å bruke numeriske metoder til å estimere sjøtilstanden til et skip i fart. Deter av interesse å finne hvilken bølgevinkel som inntreffer skipet, hva bølgehøyden er og hvor lange er bølgeneer. Det er også av interesse å finne ut hvor mange sensorer som er nødvendig og hvor de bør plasseres for bestmulige resultater. Regulære bølger vil bli simulert med varierende bølgelengder, bølgehøyder og bølgevinkler.En tilstand for irregulære bølger vil også bli undersøkt.Sensorer vil bli plassert på baugen av skipet KVLCC2, som er et ofte brukt skip i numeriske studierpå grunn av at det finnes mye referansedata om dette skipet. Sensorene vil bli plassert noen meter undervannoverflaten og skal måle trykkendringene i bølgen. Trykksignalet vil bli behandlet og analysert ved brukav ulike metoder for å få informasjon om bølgetilstanden. De metodene som blir studert er blant annet engeometrisk metode som bruker koordinatene til sensorene og tidsforskjellen mellom en bølge som passerer tosensorer. Den geometriske metoden vil kunne estimere både bølgevinkel og bølgelengde. Bølgelengden vilogså kunne bli funnet ved bruk av definisjonen av møtefrekvensen på trykksignalet i sensorene. Bølgehøydenvil bli estimert ved å studere regulære bølger. Lineær bølgeteori vil bli brukt til å anta lineær sammenhengmellom bølgehøyde of trykkendring. Dette vil bli overført til irregulære bølger for å estimere signifikantbølgehøyde.Det blir konkludert at syv sensorer vil være nok for å estimere bølgetilstanden. En sensor vil være påtuppen av baugen, mens tre sensorer vil bli plassert på hver side av baugen. Sensorer som er for nærmetuppen av baugen og sensorer på lesiden av skipet gir unøyaktige estimasjoner. Sensorene på siden hvorbølgene intreffer skipet gir best estimasjoner. Lovart siden kan bli funnet ved å se på trykksignalet forsensorene. Det vises å være gjennomsnittlig høyere trykkverdier på lovart side sammenlignet med lesiden. This project deals with numerical simulations for estimating the sea state for a traveling ship. It is of interestto find the wave angle relative to the ship, the wave height and the wave length. It is also of interest to find outhow many sensors are necessary and where to position them for best results. Regular waves will be simulatedwith varying wave lengths, wave heights and wave angles. One sea state of irregular waves will also be studied.Sensors will be positioned at the bow of the KVLCC2 ship. The KVLCC2 ship is a often used ship innumerical studies, because there exist lots of benchmark data for this ship. The sensors will be located afew meters below the water surface and measure pressure variations from the waves. The pressure signal willbe analysed and different methods will be used to estimate the sea state. One of the methods which willbe studied is the geometric method. It will use the coordinates of the sensors and the time-delay between awave passing the sensors. The geometric method will be able to estimate the wave angle and the wave length.The wave length will also be found from using the definition of the wave encounter frequency on the pressuresignal. The wave height will be estimated by studying regular waves. Linear wave theory will be used toassume linear relation between wave height and pressure changes. This will be transferred to irregular wavesfor estimating the significant wave height.The conclusion of the thesis is that seven sensors will be enough for estimating the sea state. One sensorwill be placed at the tip of the bow, while three sensors will be placed on each side of the bow. If the sensorsare too close to the tip of the bow or on the lee side of the ship, they will estimate inaccurate results. Thesensors on the windward side will give the most accurate estimations. The windward side can be found fromreading the pressure signals. It is shown that the pressure values on the windward side are in average largerthen the pressure on the lee side.