Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFarstad Djupedal, Elise
dc.date.accessioned2023-05-15T13:16:09Z
dc.date.available2023-05-15T13:16:09Z
dc.date.created2022-03-27T21:43:50Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationNytt Norsk Tidsskrift. 2022, 39 (1), 29-40.en_US
dc.identifier.issn0800-336X
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3067969
dc.description.abstractKunnskapssamfunnet ble et viktig moment i norsk skolepolitikk på slutten av 80-tallet, ikke som utopi, men som framtidsvisjon. Denne visjonen har preget grunnskolens fag- og timefordeling. Fra 1990 til 2008 har den totale undervisningstida i skolen økt drastisk, men økninga er ujevnt fordelt. Satsninga på «tidlig innsats» og på ferdighetene lesing, skriving og regning har gjort at de minste elevene har fått en lengre skoledag, dominert av norsk og matematikk. Satsninga på «kunnskapssamfunnet» har medført en spisset styrking av visse fag og ferdigheter, der samfunnsøkonomiske avveininger har ført til en reduksjonistisk tilnærming til hva framtidas skole og samfunn skal være.en_US
dc.language.isomisen_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.urihttps://www.idunn.no/doi/10.18261/nnt.39.1.4
dc.titlePå skuldrene til de minste: grunnskolens timefordeling som verktøy for å skape framtidaen_US
dc.title.alternativePå skuldrene til de minste: grunnskolens timefordeling som verktøy for å skape framtidaen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderThis version will not be available due to the publisher's copyright.en_US
dc.source.pagenumber29-40en_US
dc.source.volume39en_US
dc.source.journalNytt Norsk Tidsskriften_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.18261/nnt.39.1.4
dc.identifier.cristin2012830
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel