Show simple item record

dc.contributor.advisorCallanan, Martin
dc.contributor.authorBaatnes, Kasper
dc.date.accessioned2023-05-04T17:19:42Z
dc.date.available2023-05-04T17:19:42Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:140999755:64704678
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3066304
dc.description.abstractDenne bachelor oppgaven er en teoretisk og praktisk oppgave. Oppgavens formål er å teste en allerede etablert metode å framstille pilspiss illustrasjoner på opp mot en digital metode. Formålet er å teste hvilke av de to metodene er mest effektiv, nøyaktig og kunnskapsgivende. Problemstillingen er som følger: Kan oppdatere en etablert metologisk konvensjon for økt effektivisering, kunnskapsproduksjon og læringsutbytte av pilspiss-illustrasjoner ved hjelp av digitale verktøy? Denne oppgaven skal bruke Adobe Illustrator som det digitale verktøyet for tegning av pilspisser. Denne prosessen skal dokumenteres, hvordan funker programmet? Hvilke teknikker, erfaringer og egenskaper trengs eller er egnet å beherske for å anvende programmet? Hvilket utstyr trengs for å gjennomføre en digital illustrasjon på programmet? Hvorfor bruke et slikt program når håndtegning er den etablerte metoden som anvendes mest? Hva er fordelene og ulempene med den digitale tilnærmingen og ved håndtegning? For å svare på disse spørsmålene skal jeg teste de ulike metodene og dokumentere min prosess ved å vurdere de ulike kravene som trengs for å gjennomføre produksjonen av en akademisk verdig illustrasjon. Denne prosessen skal beskrives å presenteres ved hjelp av tekst og bilder fra arbeidet jeg har gjennomført og dokumentert. Min sammenligning av de to ulike metodene skal diskuteres å måles på ulike måter for å forhåpentligvis skape ulike utfall. Eventuelle fordeler og ulemper ved en slik sammenligning vil være med på å påvirke utfallet/ene av denne oppgaven. Denne oppgaven skal se på mine forsøk, mine observasjoner, min dokumentasjon og produksjon av tegninger og illustrasjoner. Det skal utforskes om det er andre måter å lage illustrasjoner av pilspisser på som ikke bare fører til økt effektivisering av illustrasjonsproduksjonen, men også en økt kunnskapsproduksjon og læringsutbytte. Det skal testes ulike metoder for å produsere illustrasjoner av pilspisser på, å teste de mot hverandre for å skape en slags manual eller protokoll for en økt effektivisering og bedre kunnskapsproduksjon. Her skal det testes hvilken metode som er mest egnet for en effektiv samt nøyaktig og presis utforming av pilspiss illustrasjoner.
dc.description.abstractThis bachelor thesis is a theoretical and practical thesis. The purpose of this assignment is to test an already established method of producing arrowhead illustrations against a digital method. The purpose is to test which of the two methods is the most efficient, accurate and informative. The problem is as follows: Can an established methodological convention be updated for increased efficiency, knowledge production and learning outcomes of arrowhead illustrations using digital tools? This assignment will use Adobe Illustrator as the digital tool for drawing arrowheads. This process will be documented, how does the program work? Which techniques, experiences and characteristics are needed or is suitable to master in order to use the program? What equipment is needed to carry out a digital illustration on the program? Why use such a program when hand drawing is the established method that is used the most? What are the advantages and disadvantages of the digital approach and hand drawing? To answer these questions, I will test the various methods and document my process by assessing the various requirements needed to carry out the production of an academically worthy illustration. This process will be described and presented using text and images from the work I have carried out and documented. My comparison of the two different methods will be discussed and measured in different ways to hopefully create different outcomes. Any advantages and disadvantages of such a comparison will help to influence the outcome(s) of this task. This thesis will look at my experiments, my observations, my documentation and the production of drawings and illustrations. I will explore whether there are other ways of making illustrations of arrowheads that not only lead to increased efficiency in illustration production, but also increased knowledge production and learning outcomes. Different methods for producing illustrations of arrowheads will be tested, to test them against each other in order to create a kind of manual or protocol for increased efficiency and better knowledge production. Here, it will be tested which method is most suitable for an efficient as well as accurate and precise design of arrowhead illustrations.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKonvensjoner ved illustrasjoner av pilspisser: En praktisk og teoretisk undersøkelse for å se hvilken metode er mest effektiv og hensiksmessig for illustrasjonsframstilling
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record