Show simple item record

dc.contributor.advisorPaltrinieri Nicola. Ustolin Federico. Giannini Leonardo
dc.contributor.authorTincani Gabriele
dc.date.accessioned2023-04-14T17:19:23Z
dc.date.available2023-04-14T17:19:23Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:135165964:140034009
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3063211
dc.description.abstractHydrogen regnes som en av de mulige løsningene for å redusere klimagassutslippene. Det er imidlertid problemer knyttet til produksjon, lagring og sikkerhet som må løses før hydrogen kan bli tatt i bruk på verdensbasis. I denne avhandlingen studeres ildkuler som genereres etter katastrofale brudd på hydrogentanker. Spesielt evalueres den termiske faren ved ildkuler ved hjelp av eksperimentelle data samlet inn under SH2IFT-prosjektet. Modellene som vanligvis brukes til å forutsi ildkulenes størrelse og varighet, analyseres og sammenlignes med empiriske data fra litteraturen. Til slutt foreslås noen nye modeller som bedre beskriver de eksperimentelle dataene.
dc.description.abstractHydrogen is considered one of the possible solutions to reduce greenhouse gas emissions. However, there are production, storage, and safety issues to be solved before it might start to be widely used worldwide. In this thesis, the fireballs generated after the catastrophic rupture of hydrogen tanks are studied. In particular, the fireball thermal hazard is evaluated by means of experimental data collected during the SH2IFT project. Also, the models generally used to predict the fireball dimension and duration are analyzed and compared with empirical data from the literature. Finally, some new models that better describe the experimental data are proposed.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleMODELLING OF COMBUSTION GENERATED DURING THE RUPTURE OF HYDROGEN TANKS
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record