Undervisningsrefleksjoner fra et konkurranseprosjekt i samarbeid med næringslivsaktør
Peer reviewed, Journal article
Accepted version
Date
2014Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for IKT og realfag [603]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [38672]
Original version
NOKOBIT: Norsk konferanse for organisasjoners bruk av informasjonsteknologi. 2014, 22 (1), 1-11.Abstract
Med rammeplanforskriften og visjonsbeskrivelsen av fremtidens ingeniør som bakteppe presenteres gjennomføring av et undervisningsopplegg med næringslivskontakt i et 10-vekttallsfag i systemutvikling og modellering i et treårig databachelorutdanningsløp. I samarbeid med en bedrift som tilbyr tjenester innen regnskap, økonomistyring, informasjonsteknologi og forretningsutvikling, konkurrerte studentene om å lage den beste nettbutikkløsningen hvor vinnergruppa ble honorert med hver sin iPad. Nettbutikkløsningen skulle blant annet inneholde innloggingsmulighet og ha oversikt over kjøpshistorikk. I tillegg skulle løsningen være et brukervennlig verktøy for administratorer og følge krav til universell utforming. Konkurranseprosjektet ble initiert etter et prosjekt i samme fag hvor faglærerne opplevde lavere studentengasjement enn forventet. Erfaringene fra konkurranseprosjektet kan brukes som innspill til hvordan prosjekt bør legges opp for å oppnå økt motivasjon i tilfeller hvor prosjektet ikke danner direkte grunnlag for karaktersettingen. Undervisningsrefleksjoner fra et konkurranseprosjekt i samarbeid med næringslivsaktør