Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHilder, Thomas R.
dc.contributor.advisorBandlien, Bjørn-Terje
dc.contributor.authorUtstøl, Kristine
dc.date.accessioned2023-04-07T17:19:15Z
dc.date.available2023-04-07T17:19:15Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:130764886:22966169
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3062236
dc.description.abstractI denne masteroppgaven ønsker jeg å se på hvordan musikkfaget konstrueres i grunnskolen. I dag utgjør musikkfaget et av de minste fagene i timetall i grunnskolen. Samtidig har kultur og samfunn de siste tiårene stadig blitt mer mangfoldig, og musikk kan generelt anses som et voksende fagfelt. Dette presenter i utgangspunktet mange muligheter for hva musikkfaget kan være. Innenfor disse mulighetene vil oppgaven se på hva som former den praktiske undervisningen. For å besvare dette, undersøker oppgaven problemstillingen ut fra tre ulike perspektiver. Det første perspektivet relaterer seg til musikkfagets konstruksjon gjennom dens historiske og politiske kontekst. Dette perspektivet vil være vektlagt slik som lærerplanen formidler faget. Det andre perspektivet vil ta utgangspunktet i slik faget oppfattes av læreren. Her vil også hvem læren er, og hvilken forståelse læreren har av sin egen rolle, bli ansett som sentral. Det siste perspektivet vil ta utgangspunkt i hvordan faget konstrueres ut fra de situasjonelle rammene ved den enkelte skole. Gjennomgående i oppgaven vil også disse ulike perspektivene ses i en relasjon til hverandre, dette med didaktikk, rammefaktorteori og strukturalisme som teoretisk utgangspunkt. Som metodisk tilnærming har oppgaven tatt utgangspunkt i kvalitative intervjuer. Disse intervjuene ble gjennomført med fire musikklærere fra ulike ungdomskoler i Norge. Målet med intervjuene var å få innsikt i tanker, opplevelser og erfaringer lærerne hadde med musikk, musikkfaget og lærerrollen. Dette blir satt i en sammenheng med hvordan musikkfaget konstrueres. Funnene i oppgaven viser generelt til at konstruksjonen av musikkfaget skjer som et resultat av en samhandling mellom mange ulike faktorer. Disse kan knyttes både til samfunnet som helhet og skolens del av dette, samt til læreren og deres livserfaring. Konstruksjonen vil også være perspektivavhengig, og det samme perspektivet konstruere ikke nødvendigvis et ensidig musikkfag. Et annet funn relaterer seg til fagets status og prioritering, hvor faget settes i en konflikt mellom idealer rundt det praktiske og teoretiske vektleggingen i skolen.
dc.description.abstractIn this master thesis I will look at how the subject of music is constructed in primary school. In the primary schools in Norway today, music constitutes one off the smallest subjects. At the same time culture and society has in the past decades become increasingly divers. This offers a lot of possibility in terms of what music could be as a subject in school. Whitin these possibilities the thesis will look at what factors are contributing to shaping the subject as practised in school. To answer the main question, the thesis will take three perspectives into consideration. The first of these perspectives relates to the construction of the subject through its historic and political context. This perspective will be seen mainly through the curriculums and how it conveys the subject. The second perspective will be based on the teacher’s perception of the subject. Who the teacher is, and what understanding they have of their own role, will also be taken into consideration. The last perspective will look at how the subject is constructed based on the situational framework at each individual school. Throughout the thesis, these different perspectives will also be seen in relation to each other, with didactics, framework factor theory and structuralism in mind. As methodological approach, the thesis is based on qualitative interviews. These interviews were carried out with four music teachers from different middle schools in Norway. The aim of the interviews was to gain insight into the teacher's thoughts, experiences with music, the music subject and the teaching role. This is put into context with how the music subject is constructed. The findings in the thesis generally indicate that the construction of the music subject occurs as a result of an interaction between many different factors. These can be linked to society as a whole and the school as a part of it, and to the teacher and their life experience. The construction will also be dependent on the perspective, and the same perspective does not necessarily construct a uniform music subject. Another finding relates to the subject's status and prioritization, where the music subject is placed in a conflict between ideals around the practical and theoretical emphasis in the curriculum.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMusikkfaget i grunnskolen, et lite men stort fag.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel