Hvordan skape et helhetlig lydbilde til dokumentarfilmen Stigma – Rusbruk i Norge
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3060230Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for musikk [473]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Selv om musikk og lyd til film har vært et velkjent fenomen i lang tid, har musikalske tradisjoner og konvensjoner vært i stadig forandring, og ulike filmsjangre har utviklet sine egne særtrekk. I tillegg har en hver regissør sin egen stil, og setter med det gjerne klare føringer for hvordan de ønsker at lydsiden skal akkompagnere bildene. Gjennom praktisk arbeid forsøker denne masteroppgaven å belyse hvordan man kan skape et helhetlig lydspor til dokumentarfilmen Stigma. Min jobb har vært å lime sammen denne filmen til en helhet ved hjelp av lyd, og skape sømløse overganger mellom alle historiene og de sprikende meningene, samtidig som lyden følger den narrative fremstillingen. Overordnet handler dette om å skape et helhetlig lydbilde ved hjelp av lyddesign, musikk-komposisjon og lydmiks.
Rapporten tar utgangspunkt i relevant litteratur, i tillegg til at jeg går gjennom selve prosessen - hvordan jeg i dialog med regissør har prøvd å skape et lydbilde som samsvarer med hans visjon. Even though music and sound for movies have been a well known phenomenon for a long time, musical traditions and conventions have been constantly changing, and different movie genres have developed their own distinctive characteristics. In addition, each director has their own style, and with that they often set clear guidelines for how they want the sound to accompany the images. Through practical work, this master's thesis attempts to shed light on how to create a comprehensive soundtrack for the documentary film Stigma. My job has been to glue this movie together with the help of sound, and create seamless transitions between all the stories and the different opinions, while the sound still follows the narrative. Overall, this is about creating an integrated sound image using sound design, music composition and sound mixing.
This report is based on relevant literature, in addition to going through the process itself – how I in close dialogue with the director have tried to create a soundscape that matches his vision.