Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMarianne Garvik
dc.contributor.authorDamuleviciute, Sandra
dc.date.accessioned2023-03-10T18:19:31Z
dc.date.available2023-03-10T18:19:31Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:123193949:23052367
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3057783
dc.description.abstractNorge har et høyt sykefravær. Dette kan anses som et samfunnsproblem, da det påvirker både enkeltindivider og velferdsstaten. Oppgaven forsøker å besvare problemstillingen: Hva skal til for at mennesker som har falt utenfor arbeidslivet kan inkluderes igjen? Studien ble gjennomført i samarbeid med Friskgården. De bisto med rekruttering av informanter. Empiriske data ble innhentet gjennom 12 individuelle, kvalitative forskningsintervju. Intervjuobjektene var tidligere sykemeldte, lederne og veiledere fra Friskgården. Informantene representerte sektorer innenfor helse og omsorg, service, utdanning, ledelse, psykologi og forskning. Det ble gjennomført tematisk analyse av innsamlet data. Gjennom analysen ble det dannet tre hovedtemaer: 24/7 mennesker; Relasjon og samarbeid; Friskgården. I lys av de teoretiske perspektivene om mattering, job crafting og teorier om ledelse, ble funnene analyserte og drøftet. Funnene tyder på at det er sammensatte årsaker til at mennesker blir sykemeldte. Intervjuede arbeidstakere fremhevet at belastninger i privatlivet også kan føre til sykefraværet. Lederne og veilederne var enige i det. Dermed tolkes det som at det er viktig at hjelpetjenester utfører en kartlegging av et helhetlig bilde av hverdagen til mennesker som opplever utfordringer. Kartleggingen, utarbeiding av mål og tiltak burde foregå i samarbeid med den det gjelder. Det anses at langvarig effekt av tiltak kan oppnås ved brukermedvirkning. Relasjon og samarbeid med arbeidstakere, ledere og hjelpeapparatet kan være avhengig av kommunikasjon og tillit. Lederne kan også ha behov for bistand til lederstøtte, ettersom de ikke får like mange tilbakemeldinger og støtte fra sine arbeidstakere. Videre funn tyder på at hverdagsaktiviteter som arbeid og fritid kan endres og utformes for at en skal kunne oppleve en balanse. I tillegg fremheves det i studien at både ledere og arbeidstakere har behov for å gjennomgå ulike lovverk, og få mer kunnskap om sine plikter og krav. Nøkkelord: Tilbakeføring og inkludering i arbeidslivet, Balanse mellom arbeid og fritid, Helhetlig oppfølging, Anerkjennelse og medvirkning, Arbeidstaker, Leder, Hjelpetjenester
dc.description.abstractNorway has a high rate of sickness absence, and this can be considered a societal problem, as this affects both individuals and the welfare state. This project attempts to answer the question: What will it take for people who have fallen out of the labor force to be included again? The study was carried out in collaboration with Friskgården. They assisted with the recruitment of informants. Empirical data was obtained through 12 individual, qualitative research interviews. The interviewees were individuals previously on sick leave, the managers, and supervisors from Friskgården. The informants represented sectors within healthcare, service, education, management, psychology, and research. A thematic analysis of the collected data was carried out. Through the analysis, three main themes were formed: 24/7 people; Relationship and collaboration; Friskgården. Considering the theoretical perspectives on mattering, job crafting, and theories of management, the findings were analyzed and discussed. The findings indicate that there are complex reasons why people are on sick leave. The interviewed employees emphasized that pressures in private life can also lead to sick leave. The managers and supervisors agreed. This is interpreted as meaning that it is important that support services carry out a survey of a comprehensive picture of the everyday life of people who experience challenges. The mapping, preparation of targets, and measures, should take place in collaboration with the person in question. It is considered that long-term effects of measures can be achieved through user participation. Relationships and collaboration with employees, managers, and the support staff, can depend on communication and trust. Managers may also need assistance with managerial support, as they do not receive as much feedback and support from their employees. Furthermore, the findings indicate that everyday activities such as work, and leisure can be changed and designed so that one can experience a balance. In addition, the study emphasizes that both managers and employees need to review various pieces of legislation and gain more knowledge about their duties and requirements. Keywords: Return and inclusion in working life, Balance between work and free time, Comprehensive follow-up, Recognition and participation, Employee, Manager, Support system
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleArbeidsliv for alle! Hva skal til for at mennesker som har falt utenfor arbeidslivet kan inkluderes igjen?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel