Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSørheim, Roger
dc.contributor.authorNorum, Johanna
dc.date.accessioned2023-03-09T18:19:25Z
dc.date.available2023-03-09T18:19:25Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:120199312:34980651
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3057484
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractOppstarter opererer i rask skiftende omgivelser, hvor utallige muligheter medfølger utallige valg. Hvordan sikrer nyoppstartede bedrifter at moralske beslutninger blir tatt? Denne kvalitative studien utforsker etiske beslutningsprosesser i tidlig-fase oppstarter fra grunnleggernes perspektiv, ved å undersøke forskningsspørsmålet: «Hvordan skiller sosialt orienterte og tradisjonelle oppstarter seg fra hverandre i integrering av etikk i beslutningsprosesser?» Det deduserte mønsteret fra Schwartz’ Integrerte Etiske Beslutningstaking-modell ble delvis funnet i den valgte konteksten, i form av individuelle og situasjonsbetingede faktorer som påvirker hverandre og etiske beslutningsprosesser. Moralske egenskaper fra de individuelle variablene er identifisert som de viktigste påvirkende faktorene, mens organisasjonsmiljø-komponenten fra situasjonsbetingede variabler er tilnærmet fraværende i den undersøkte konteksten. Forskjeller mellom beslutningsprosessene til sosialt orienterte og tradisjonelle oppstarter er identifisert, men forskjellene er ikke like tydelige som forventet ut ifra hypotesene. Begge gruppene av grunnleggere har høye moralske standarder, men studien konkluderer ikke hvilken gruppe som har høyest standarder. Studien avdekker hvordan ingen av gruppene aktivt integrerer etikk i oppstartene sine. Selv om etikk ikke er et uttalt tema i de fleste oppstartene, håndteres moralske dilemmaer og valg med etiske kjennetegn eller dimensjoner med uventet gjennomtenkte etiske hensyn av de intervjuede grunnleggerne.
dc.description.abstractStart-ups operate in rapidly changing environments, where countless opportunities entail countless choices. How do newly created ventures ensure moral decisions? This qualitative study explores ethical decision-making processes in the early-stage start-up context from a founder’s perspective, examining the research question: “How do socially oriented and traditional start-ups compare in their incorporation of ethics in decision-making processes?” The deduced pattern of moderating factors from Schwartz’ Integrated Ethical Decision-Making model is partly detected in the chosen setting, where individual and situational factors are found to influence each other and the ethical decision-making process. Moral capacities from the individual variables are found to be the most influencing variables, while the organisational environment component from the situational variable is found to be absent in the examined setting. Differences between socially oriented and traditional start-ups decision-making processes are identified, but the differences are not as clear as expected from the hypotheses. Both groups of founders are found to have high moral standards. No concrete answer is given to conclude which group has the highest moral standards. The study uncovers how neither of the groups actively integrate ethics into their start-ups. Even though ethics is not a pronounced topic in most of the start-ups, moral dilemmas and choices with ethical characteristics or dimensions were handled with unexpectedly thoughtful ethical considerations by the interviewed founders.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleHow do social and traditional start-ups compare in their incorporation of ethics in decision-making processes?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel