Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAkselbo, Iben
dc.contributor.authorCarlson, Sandra Marianne Pawlik
dc.date.accessioned2023-03-07T18:19:48Z
dc.date.available2023-03-07T18:19:48Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:126189207:64606671
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3056839
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunn. Å få et barn innlagt på en barneintensivavdeling innebærer en omstilling for hele familien og foreldrene kan ha ulike reaksjoner og behov for oppholdet. Foreldre har en viktig rolle på sykehuset og skal ivareta barnets behov, noe som sykepleiere må legge til rette for. Forskning har fokusert på foreldres erfaringer av å ha et barn innlagt på en barneintensivavdeling, men det har vært lite forsket på det første møtet med en barneintensivavdeling. Hensikt. Hensikten med studien var å undersøke hvilke erfaringer og opplevelser foreldre til barn på en barneintensivavdeling hadde i en mottakssituasjon og under et intensivopphold. Metode. En kvalitativ studie med semistrukturerte individuelle intervju ble gjennomført på en barneintensivavdeling på et universitetssykehus i Norge fra januar 2022 til mai 2022. Det var to fedre og seks mødre som deltok. Datamaterialet ble analysert ut fra systematisk tekstkondensering. Resultat. Deltakerne i studien beskrev det første møtet med en barneintensivavdeling som hektisk og dramatisk. Sykepleierne opplevdes rolige og fokuserte, men foreldrene følte likevel på en usikkerhet og følte de bare gikk i veien. Foreldrene opplevde det utfordrende å være alene med barnet på avdelingen, og skulle ønske at sykepleierne hadde trygget dem mer. Følelse av ivaretakelse var viktig, men det var ulikt hvor involvert foreldrene ble i omsorgen ut fra hvilken sykepleier som var på jobb. Konklusjon Studien illustrerer hvilke erfaringer foreldre til barn innlagt på en barneintensivavdeling har. Funnene viser at sykepleierne har ulikt kompetansenivå samt at det er ulikt i hvor stor grad foreldrene blir involvert. Det er behov for god ivaretakelse av foreldre samt god kommunikasjon mellom foreldre og sykepleiere. Funnene indikerer at det er utfordrende å implementere familiesentrert omsorg i klinikken på grunn av blant annet kunnskapshull i sykepleierens kompetanse.  
dc.description.abstractBackground Having a child admitted to a pediatric intensive care unit (PICU) means a change for the whole family and the parents may have different reactions and needs for the stay. Parents have an important role in the hospital and must look after the child's needs, which nurses must facilitate. Research has focused on parents' experiences of having a child admitted to a PICU, but there has been little research on the first meeting with a pediatric intensive care unit. Aim. The purpose of the study was to explore parents`experiences with having a child admitted to a pediatric intensive care unit (PICU). Method. A qualitative study with semi-structured individual interviews conducted at a pediatric intensive care unit at a university hospital in Norway from January 2022 to May 2022. The participants were six mothers and two fathers of eight children admitted. Systematic text condensation were used to analyse the data. Results. The data analysis identified four main categories describing parents`experiences regarding having a child admitted to a pediatric intensive care unit (PICU). The categories were: The first meeting with a pediatric intensive care unit and the nurses, feelings of care and safety influenced the parenting experience, the parental role and expectations of parents, parents`expectations of the nurse`s competence and information. Conclusion. This study shows the importance of parental involvement and use of family-centered care to optimize the experiences of having a child admitted to a PICU. The findinds show that nurses need more knowledge about family-centered care.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleForeldreerfaringer fra en barneintensivavdeling
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel