Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLandrø, Kristin
dc.contributor.authorFikse, Camilla
dc.date.accessioned2023-03-02T11:14:01Z
dc.date.available2023-03-02T11:14:01Z
dc.date.created2022-06-23T10:52:15Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationUNIPED. 2022, 2 115-128.en_US
dc.identifier.issn1500-4538
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3055293
dc.description.abstractI denne studien utforsket vi hvilke utfordringer studieveiledere opplever å stå i, og hva de selv erfarer som bidrar til å møte utfordringene. Dette har betydning for kvaliteten i studieveiledning. Studien ble gjennomført blant 37 deltagere på et videreutdanningsemne i studieveiledning ved et norsk universitet i 2018/2019, og datamaterialet bestod av skriftlige refleksjonslogger, mellomoppgaver, eksamensoppgaver og kursevalueringer. Resultatene viser at studieveilederne opplevde uklare forventninger både fra systemet og fra studentene, og samtidig opplevde de å ha stor påvirkningskraft. Deres erfaringer var at oppgavene deres var sammensatte og komplekse; de opplevde at de var brobyggere mellom studentene og systemet og mellom studentene og fagområdet, og at de samtidig forsøkte å møte studentene som hele mennesker. I artikkelen drøfter vi om en tittel som studentveileder heller enn studieveileder favner rollens kompleksitet bedre. Funnene tyder på at mange studieveiledere er usikre i rollen sin, og at økt relasjons- og veiledningsfaglig kompetanse hos studieveiledere bidrar til at de føler seg bedre rustet til å møte studenter med stor bredde og variasjon av temaer og problemstillinger som de søker veiledning på. En satsing på økt relasjons- og veiledningskompetanse vil dermed kunne tjene organisasjonen på sikt gjennom bidrag til å fange opp de egentlige problemene, forebygging, økt trivsel, høyere gjennomstrømning og redusert frafall. I artikkelen foreslår vi derfor et faglig forankret veiledningsfaglig basisprogram på linje med det som vitenskapelig ansatte gjennomfører.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleFra studieveiledning til studentveiledning - en kvalitativ studie om utfordringer studieveiledere opplever å stå i, og hva de erfarer kan bidra til å møte disseen_US
dc.title.alternativeFra studieveiledning til studentveiledning - en kvalitativ studie om utfordringer studieveiledere opplever å stå i, og hva de erfarer kan bidra til å møte disseen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber115-128en_US
dc.source.volume2en_US
dc.source.journalUNIPEDen_US
dc.identifier.doi10.18261/uniped.45.2.4
dc.identifier.cristin2034461
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal