dc.contributor.author | Landrø, Kristin | |
dc.contributor.author | Fikse, Camilla | |
dc.date.accessioned | 2023-03-02T11:14:01Z | |
dc.date.available | 2023-03-02T11:14:01Z | |
dc.date.created | 2022-06-23T10:52:15Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | UNIPED. 2022, 2 115-128. | en_US |
dc.identifier.issn | 1500-4538 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3055293 | |
dc.description.abstract | I denne studien utforsket vi hvilke utfordringer studieveiledere opplever å stå i, og hva de selv erfarer som bidrar til å møte utfordringene. Dette har betydning for kvaliteten i studieveiledning. Studien ble gjennomført blant 37 deltagere på et videreutdanningsemne i studieveiledning ved et norsk universitet i 2018/2019, og datamaterialet bestod av skriftlige refleksjonslogger, mellomoppgaver, eksamensoppgaver og kursevalueringer.
Resultatene viser at studieveilederne opplevde uklare forventninger både fra systemet og fra studentene, og samtidig opplevde de å ha stor påvirkningskraft. Deres erfaringer var at oppgavene deres var sammensatte og komplekse; de opplevde at de var brobyggere mellom studentene og systemet og mellom studentene og fagområdet, og at de samtidig forsøkte å møte studentene som hele mennesker. I artikkelen drøfter vi om en tittel som studentveileder heller enn studieveileder favner rollens kompleksitet bedre.
Funnene tyder på at mange studieveiledere er usikre i rollen sin, og at økt relasjons- og veiledningsfaglig kompetanse hos studieveiledere bidrar til at de føler seg bedre rustet til å møte studenter med stor bredde og variasjon av temaer og problemstillinger som de søker veiledning på. En satsing på økt relasjons- og veiledningskompetanse vil dermed kunne tjene organisasjonen på sikt gjennom bidrag til å fange opp de egentlige problemene, forebygging, økt trivsel, høyere gjennomstrømning og redusert frafall. I artikkelen foreslår vi derfor et faglig forankret veiledningsfaglig basisprogram på linje med det som vitenskapelig ansatte gjennomfører. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Fra studieveiledning til studentveiledning - en kvalitativ studie om utfordringer studieveiledere opplever å stå i, og hva de erfarer kan bidra til å møte disse | en_US |
dc.title.alternative | Fra studieveiledning til studentveiledning - en kvalitativ studie om utfordringer studieveiledere opplever å stå i, og hva de erfarer kan bidra til å møte disse | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 115-128 | en_US |
dc.source.volume | 2 | en_US |
dc.source.journal | UNIPED | en_US |
dc.identifier.doi | 10.18261/uniped.45.2.4 | |
dc.identifier.cristin | 2034461 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |