Show simple item record

dc.contributor.authorLandrø, Kristin
dc.contributor.authorFikse, Camilla
dc.date.accessioned2023-03-02T11:14:01Z
dc.date.available2023-03-02T11:14:01Z
dc.date.created2022-06-23T10:52:15Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationUNIPED. 2022, 2 115-128.en_US
dc.identifier.issn1500-4538
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3055293
dc.description.abstractI denne studien utforsket vi hvilke utfordringer studieveiledere opplever å stå i, og hva de selv erfarer som bidrar til å møte utfordringene. Dette har betydning for kvaliteten i studieveiledning. Studien ble gjennomført blant 37 deltagere på et videreutdanningsemne i studieveiledning ved et norsk universitet i 2018/2019, og datamaterialet bestod av skriftlige refleksjonslogger, mellomoppgaver, eksamensoppgaver og kursevalueringer. Resultatene viser at studieveilederne opplevde uklare forventninger både fra systemet og fra studentene, og samtidig opplevde de å ha stor påvirkningskraft. Deres erfaringer var at oppgavene deres var sammensatte og komplekse; de opplevde at de var brobyggere mellom studentene og systemet og mellom studentene og fagområdet, og at de samtidig forsøkte å møte studentene som hele mennesker. I artikkelen drøfter vi om en tittel som studentveileder heller enn studieveileder favner rollens kompleksitet bedre. Funnene tyder på at mange studieveiledere er usikre i rollen sin, og at økt relasjons- og veiledningsfaglig kompetanse hos studieveiledere bidrar til at de føler seg bedre rustet til å møte studenter med stor bredde og variasjon av temaer og problemstillinger som de søker veiledning på. En satsing på økt relasjons- og veiledningskompetanse vil dermed kunne tjene organisasjonen på sikt gjennom bidrag til å fange opp de egentlige problemene, forebygging, økt trivsel, høyere gjennomstrømning og redusert frafall. I artikkelen foreslår vi derfor et faglig forankret veiledningsfaglig basisprogram på linje med det som vitenskapelig ansatte gjennomfører.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleFra studieveiledning til studentveiledning - en kvalitativ studie om utfordringer studieveiledere opplever å stå i, og hva de erfarer kan bidra til å møte disseen_US
dc.title.alternativeFra studieveiledning til studentveiledning - en kvalitativ studie om utfordringer studieveiledere opplever å stå i, og hva de erfarer kan bidra til å møte disseen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber115-128en_US
dc.source.volume2en_US
dc.source.journalUNIPEDen_US
dc.identifier.doi10.18261/uniped.45.2.4
dc.identifier.cristin2034461
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal