Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBerthelin, Signe Rix
dc.date.accessioned2023-02-23T09:46:47Z
dc.date.available2023-02-23T09:46:47Z
dc.date.created2021-12-09T15:35:12Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationActa Didactica Norden (ADNO). 2021, 15 (1), .en_US
dc.identifier.issn2535-8219
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3053521
dc.description.abstractArtikkelen presenterer et nytt undervisningsopplegg der norsklærerstudenter leser en autentisk tekst på sørsamisk og skaffer seg innblikk i grammatikken gjennom stillas­byggende oppgaver og den online tilgjengelige ordboka Nedtedigibaakoeh (u.å.). I løpet av en enkelt økt får studenten innblikk i språket og verktøy og metoder til å utforske samisk språkstruktur videre alene eller sammen med elever. Hverken studenter eller faglærer må kunne et samisk språk for å gjennomføre opplegget. Samisk språk er del av den felles kulturarv som skal forvaltes av nålevende og kommende generasjoner (Utdan­ningsdirektoratet, 2020a). I et språkfag som norsk er det relevant å tilby lærerstudentene innblikk i samisk språkstruktur så vel som språkpolitiske og sosiolingvistiske forhold. Det er generelt utfordringer med å implementere opplæring om samiske tema i lærer­utdanningene (Olsen, Sollid & Johansen, 2017), og uten samisk språkkompetanse kan det være særlig utfordrende å undervise om samisk språkstruktur. Denne artikkelen viser hvordan slike utfordringer kan møtes med et opplegg som vektlegger autentisitet, studentaktivitet og internalisert motivasjon (Ryan & Deci, 2000). En gjennomføring i et førsteårsemne i norskdidaktikk viser at studentene mestrer oppgavene og opplever engasjement og inspirasjon i arbeidet med sørsamiske sangtekster. Med gode stillas kan man altså saktens jobbe med autentisk samisk tekst på samisk og la studentene oppdage samisk språkstruktur. Videre har opplegget grammatikkdidaktisk potensial: Studentene må bruke grammatikkunnskap og metaspråk aktivt for å forstå den samiske teksten og samarbeide i prosessen. Dette kan bidra til varig forståelse av grammatikkbegreper, fordi studentene anvender grammatikkunnskapen til å løse oppgaver i nye sammen­henger (Haugen, 2019; Kunnskapsdepartementet, 2015–2016).en_US
dc.description.abstractSaami language and text in Norwegian teacher education - Discovery and experienceen_US
dc.description.abstractSamisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelseen_US
dc.language.isomisen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleSamisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelseen_US
dc.title.alternativeSaami language and text in Norwegian teacher education - Discovery and experienceen_US
dc.title.alternativeSamisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelseen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber22en_US
dc.source.volume15en_US
dc.source.journalActa Didactica Norden (ADNO)en_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.5617/adno.8218
dc.identifier.cristin1966760
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal