Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWitsø, Aud Elisabeth
dc.contributor.authorGjermestad, Anita
dc.contributor.authorSkarsaune, Synne Nese
dc.contributor.authorLuteberget, Laila
dc.contributor.authorMidjo, Turid
dc.date.accessioned2023-02-22T08:35:04Z
dc.date.available2023-02-22T08:35:04Z
dc.date.created2023-01-04T21:59:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationForskning og Forandring. 2022, 5 (2), 61-83.en_US
dc.identifier.issn2535-5279
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3052979
dc.description.abstractTross retten til medvirkning i egne tjenestetilbud viser forskning at personer med utviklingshemming har vansker med å få sin stemme hørt. Denne artikkelen introduserer PAAR (participatory and appreciative action and reflection) som metode for tjenesteutvikling, og artikkelen beskriver forfatternes erfaringer med utprøving av metoden sammen med personer med utviklingshemming. PAAR baseres på deltagelse, anerkjennelse og myndiggjøring, og tjenester til personer med utviklingshemming er en ny kontekst for utprøving av PAAR. I artikkelen tar vi til orde for at erfaringene fra studien kan ha overføringsverdi til profesjonelle praksiser sammen med utviklingshemmede i deres hverdagsliv. Erfaringene understreker betydningen av å ha god tid, å dele positive hverdagsfortellinger, å bruke kreative samarbeidsformer, å snakke med enkelt og tilgjengelig språk, samt støtte til å konkretisere erfaringer for å skape kunnskap og forandring sammen. I et kritisk lys kan PAAR-metodens vektlegging av det positive innebære fare for å overskygge kritiske blikk på tjenester til personer med utviklingshemming.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.relation.urihttps://forskningogforandring.dk/index.php/fof/article/view/3208/8179
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleHvordan kan utprøving av PAAR inspirere profesjonelle praksiser sammen med personer med utviklingshemming?en_US
dc.title.alternativeÅ skape gode hverdagsliv : Å styrke stemmene til personer med utviklingshemming i profesjonelle praksiser – en utprøving av PAARen_US
dc.title.alternativeHvordan kan utprøving av PAAR inspirere profesjonelle praksiser sammen med personer med utviklingshemming?en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber61-83en_US
dc.source.volume5en_US
dc.source.journalForskning og Forandringen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.23865/fof.v5.3208
dc.identifier.cristin2100946
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal