Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLerfall, Jørgen
dc.contributor.authorRotabakk, Bjørn Tore
dc.date.accessioned2023-02-21T09:02:36Z
dc.date.available2023-02-21T09:02:36Z
dc.date.created2022-12-31T15:19:35Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3052611
dc.description.abstractHovedandelen av fersk fisk som eksporteres fra Norge transporteres med lastebil og er pakket i ekspandert polystryen (EPS)-bokser der kjølemediet er is. For fisk som transporteres på lastebil eller på bane benyttes det EPS-bokser med drenshull slik at smeltevannet ledes vekk fra produktet. Smeltevann fra lastebiler som frakter fersk fisk har vært et tema fra Statens vegvesen siden 2012. Dette problemet har blitt tatt opp og diskutert gjentatte ganger og fikk økt oppmerksomhet i 2017–2018 da samferdselsministeren uttalte at smeltevann fra fisketransport var et regelbrudd. Det er gjort flere forsøk på å finne en løsning på dette problemet, og en bransjestandard er utviklet av Sjømatbedriftene og NLF i 2020. I tillegg er EPS-bokser redesignet for å unngå at smeltevann slipper ut av boksene. Avrenning fra lastebiler som transporterer fersk fisk er imidlertid fortsatt et problem, og Statens vegvesen og politiet sa i februar 2022 at de vurderte å anmelde laksenæringen dersom dette fortsetter. Med denne rapporten ønsker vi å sette søkelys på hvilke kjølerutiner og rutiner ved temperaturavvik som næringen benytter i dag, hvordan de kontrollerer at fisken er tilfredsstillende nedkjølt og hvilke strategier de har for å unngå avrenning fra fersk fisk under transport. I tillegg beskriver rapporten næringens temperaturmål, samt oppnådde verdier og hvordan bedriftenes temperaturmål settes på prøve av sesongvariasjoner og interne krav om produksjonseffektivitet. Datagrunnlaget for denne rapporten, inklusivt temperaturdata, samt rutiner for temperaturkontroll og temperatursporing hos et tilfeldig utvalg norske produsenter av fersk fisk ble innhentet ved å gjennomføre en spørreundersøkelse, via direkte samtaler med bedrifter og gjennom et arbeidsmøte der næringen var invitert. Basert på funnene i studien kan vi konkludere med at det er store forskjeller mellom de ulike aktørene i bransjen og at hovedutfordringen ligger hos produsentene, der fisken generelt ikke er tilfredsstillende nedkjølt. Stort sett alle slakteriene som har deltatt i studien (med noen få unntak) har per i dag temperaturmål fra 1-3 °C for fisk som skal pakkes i kasse med is. Dette temperaturmålet er for høyt med tanke på å unngå smelting av is i kasse, og påfølgende avrenning av smeltevann fra bil. Studien konkluderer også med at det er enkelte slakteri som har løst utfordringen med avrenning. Det som kjennetegner disse slakteriene, er at de har systemer og kontrollrutiner som sikrer en tilfredsstillende kjøling av fisk (-1 til + 1 °C) før fisken pakkes i kasser med is. Deretter har de gode rutiner der bilene ikke får kjøre fra fabrikken før de slutter å renne.en_US
dc.language.isomisen_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.titleKartlegging av kjølerutiner, temperaturkontroll og temperatursporing ved transport av fersk fisk på isen_US
dc.title.alternativeKartlegging av kjølerutiner, temperaturkontroll og temperatursporing ved transport av fersk fisk på isen_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US
dc.source.pagenumber14en_US
dc.identifier.cristin2098395
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpreprint


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel