Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMaroni, Nina Skjæret
dc.contributor.authorBakken, Victoria Solvang
dc.contributor.authorBæverfjord, Ingrid
dc.date.accessioned2023-02-14T18:19:25Z
dc.date.available2023-02-14T18:19:25Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:131381922:131386966
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3050857
dc.description.abstractSammendrag Tittel: Verdien av fysisk aktivitet for barn med ADHD. Hensikt: Hensikten med denne litteraturstudien er å sammenligne og vurdere studier som har gjennomført treningsintervensjoner med mål om å se på effekten av fysisk aktivitet på eksekutive funksjoner hos barn med ADHD. Metode: Litteraturstudie. Systematiske litteratursøk ble gjennomført i databasene EMBASE, PubMed og SPORTDiscus i oktober 2022. Resultat: Fem randomiserte kontrollerte studier med totalt 247 deltakere i alderen 6 -12 år med diagnosen ADHD ble inkludert. Resultatene i alle studiene viser signifikante effekter av treningsintervensjonene på eksekutive funksjoner hos barn med ADHD. Konklusjon: Fysisk aktivitet viser å ha en positiv effekt på eksekutive funksjoner blant barn i alderen 6-12 år med ADHD uavhengig av type aktivitet, intensitet og varighet. Funnene i studiene viser at fysisk aktivitet kan være et godt behandlingstilbud for barn med ADHD, da det kan ha positive effekter på diagnosens konsekvenser. Her kan fysioterapeuter være en viktig ressurs med sin kunnskap om trening og fysisk aktivitet i tiltak for barn med ADHD.
dc.description.abstractAbstract Title: The value of physical activity for children with ADHD. Aim: The purpose of this literature study is to compare and evaluate studies that have carried out training interventions with the aim of looking at the effect of physical activity on executive functions in children with ADHD. Method: Literature study. Systematic literature searches were carried out in the databases EMBASE, PubMed and SPORTDiscus in October 2022. Results: Five randomized controlled studies with a total of 247 participants aged 6-12 years with a diagnosis of ADHD was included. The results in all of the studies show significant effects of the training interventions on executive functions in children with ADHD. Conclusion: Physical activity is shown to have a positive effect on executive functions among children aged 6-12 years with ADHD, regardless of the type of activity, intensity and duration. The findings in the studies show that physical activity can be a good treatment option for children with ADHD as it can have positive effects on the consequences of the diagnosis. Here, physiotherapists can be an important resource with their knowledge of exercise and physical activity in measures for children with ADHD.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVerdien av fysisk aktivitet for barn med ADHD
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel