Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGrønning, Kjersti
dc.contributor.authorIversen, Silje Fauske
dc.date.accessioned2023-02-11T18:19:18Z
dc.date.available2023-02-11T18:19:18Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:124666200:24728159
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3050158
dc.description.abstractBakgrunn: Langvarige smerter er et stort og økende problem som har alvorlige konsekvenser for både individ og samfunn. I tråd med den biopsykososiale modellen er det ingen enkel medisinsk behandling av langvarige smerter, og det der dermed viktig hvordan den enkelte håndterer det å leve med smertene. Kommunale lærings- og mestringstilbud er en aktuell arena for å tilegne seg nye mestringsstrategier, som kan bidra til økt opplevelse av mestring av smertene hos den enkelte. I Orkland kommune ble det våren 2021 arrangert et lavterskel smertemestringskurs, bestående av aksept- og forpliktelsesterapi (ACT) og veiledet fysisk aktivitet. Det finnes lite forskning om hvordan deltakelse i et slikt mestringskurs kan bidra til å øke opplevelsen av å mestre et liv med smerter. Problemstilling: Hvilke mestringsstrategier har personer med langvarige smerter tatt med seg etter et åtte ukers lavterskel smertemestringskurs, bestående av ACT og veiledet trening, for å håndtere smertene sine? Metode: Studien benyttet en kvalitativ tilnærming. Det ble gjennomført individuelle intervju av fem kvinner i alderen 47-59 år som hadde deltatt i smertemestringskurset «Å leve med smerter» i Orkland kommune våren 2021. Datamaterialet ble analysert i lys av fortolkende fenomenologi. Resultat: Gjennom analysen kom det frem to hovedkategorier: bevisstgjøringer og prioriteringer og fysisk aktivitet og trening. Kategorien bevisstgjøringer og prioriteringer ble uttrykt gjennom underkategoriene bevisstgjøring av verdier, bevisstgjøring og endring av prioriteringer og å lære å kople av gjennom mindfulness og avspenningsteknikker. Kategorien fysisk aktivitet og trening hadde også tre underkategorier: å lære om trening, å lære å trene med smerter og fysisk aktivitet og trening etter kurset. Hovedfunnene i denne studien var at informantene lærte seg mestringsstrategier som kunne benyttes ved smerteforverring, og som bidro til å bedre ulike faktorer som er relevante for den totale smerteopplevelsen. Smertekurset endret ikke deltakernes smerter eller funksjonsnivå. De viktigste mestringsstrategiene deltakerne tok med seg var knyttet til verdiarbeid, avspenning og fysisk aktivitet. Selv om deltakerne opplevde å lære nyttige strategier etter et mestringskurset, viser funnene i denne studien at det kunne være utfordrende å implementere strategiene i hverdagen etter kurset. Konklusjon: Funnene i denne studien viser at å arbeide med å identifisere sine verdier, utforske ulike former for fysisk aktivitet og avspenningsteknikker kan være hensiktsmessige mestringsstrategier for å håndtere smerter, etter deltakelse på et lavterskel smertemestringskurs. Funnene viser også at det kan være utfordrende å implementere strategiene i hverdagen utenfor kursets rammer. Nøkkelord: Langvarig smerte, aksept- og forpliktelsesterapi, verdier, avspenning, veiledet fysisk aktivitet, mestringstilbud, mestring, mestringsstrategier og kvalitativ metode.
dc.description.abstractBackground: Long-term pain is a major and increasing challenge that has serious consequences for both individuals and society. In line with the biopsychosocial model, there is no simple medical treatment for long-term pain. Therefore, it is important how the individual copes living with pain. Municipal learning- and coping services are a current arena for acquiring new coping strategies, which can contribute to an increased experience of coping with pain. In Orkland municipality, a low-threshold pain management course was organized in the spring of 2021, consisting of acceptance- and commitment therapy (ACT) and supervised physical activity. There is currently insufficient research on how participation in such a coping course can contribute to increasing the experience of coping and living with pain. Research question: What coping strategies have people with long-term pain brought with them after an eight-week low threshold pain management course, consisting of ACT and supervised physical activity, to manage their pain? Methods: This study used a qualitative approach. Individual interviews were conducted with five women aged between 47-59, who had participated in the pain management course “Å leve med smerter” in Orkland municipality the spring of 2021. The data material was analyzed using of interpretative phenomenological analysis. Results: Two main categories were identified during the analysis: awareness raising and prioritization and physical activity and exercise. Awareness raising and prioritization had three subcategories: raising awareness of values, a change in priorities and learning to relax through mindfulness and relaxation techniques. Furthermore, physical activity and exercise also had three subcategories: Learning about physical activity and exercise, learning to exercise with pain and physical activity and exercise after the management course. The main findings in this study were that the informants learned coping strategies they could use in periods of increased pain and improved factors that are relevant to the total pain experience. The pain management course did not improve pain or functional levels. The most important coping strategies that the informants brought with them were related to identifying their values, relaxation techniques and physical activity. Although the informants experienced that they learned useful coping strategies, the findings of this study show that it could be difficult to implement the strategies into everyday life after the management course. Conclusions: The findings in this study show that identifying one’s values, exploring different forms of physical activity and relaxation techniques, can be appropriate coping strategies for managing pain, after participation in a low threshold pain management course. The findings also suggest that it can be challenging to implement the strategies in everyday life outside the framework of the management course. Keywords: long-term pain, acceptance- and commitment therapy, values, relaxation techniques, supervised physical activity, management course, coping strategies, pain management, qualitative method.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleÅ mestre et liv med smerter - En kvalitativ studie om hvilke mestringsstrategier personer med langvarige smerter sitter igjen med etter deltakelse i et lavterskel smertemestringskurs
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel