dc.contributor.author | Margolle, Maxime Christian Pierre | |
dc.date.accessioned | 2023-02-10T13:07:24Z | |
dc.date.available | 2023-02-10T13:07:24Z | |
dc.date.created | 2023-02-07T11:00:23Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Musikk & Historie. 2022, (5), 48-59. | en_US |
dc.identifier.issn | 2535-7883 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3050047 | |
dc.description.abstract | Gjennom store deler av 1600- og 1700-tallet kunne Sverige nyte en unik relasjon med Frankrike. Den medfølgende kulturtraderingen skapte sterk interesse for fransk kultur i den svenske overklassen. Det eksisterte derfor flere franskspråklige teater- og operakompani i Stockholm i løpet av 1700-tallet, senest i årene 1781–1792, under Gustav IIIs regjeringstid. Operarepertoaret som ble spilt her har aldri vært studert i sin helhet. Hva kan repertoaret til det franske kompaniet fortelle oss om fransk-svenske relasjoner, og om bildet på Frankrike og det franske i årene før og etter Den franske revolusjonen? | en_US |
dc.language.iso | mis | en_US |
dc.publisher | Senter for tidligmusikk | en_US |
dc.title | Opéra-comique-repertoaret til det franske teaterkompaniet i Stockholm 1781–1792:kontekst, definisjoner og analyser | en_US |
dc.title.alternative | Opéra-comique-repertoaret til det franske teaterkompaniet i Stockholm 1781–1792:kontekst, definisjoner og analyser | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 48-59 | en_US |
dc.source.journal | Musikk & Historie | en_US |
dc.source.issue | 5 | en_US |
dc.identifier.cristin | 2123625 | |
dc.relation.project | EU – Horisont Europa (EC/HEU): 897978 | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |