dc.contributor.author | Aarsand, Pål | |
dc.contributor.author | Aarsand, Liselott | |
dc.date.accessioned | 2023-02-09T13:32:55Z | |
dc.date.available | 2023-02-09T13:32:55Z | |
dc.date.created | 2023-01-04T14:46:30Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2022, 8 406-422. | en_US |
dc.identifier.issn | 2387-5739 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3049769 | |
dc.description.abstract | Covid-19 har skapt en krevende situasjon i store deler av verden. For å sikre befolkningens helse forsøkte stat og myndigheter å regulere det sosiale livet i offentlige rom. Slike tiltak innebar en bevisst endring av sosiale normer, vurderinger og praksiser, noe som satte sitt preg på befolkningens hverdagsliv i pandemien. I den offentlige retorikken dominerte helseperspektivet, men her settes fokus på de pedagogiske aspektene ved tiltakene. Artikkelen belyser hvordan mennesker orienterer seg i et til dels nytt sosialt landskap gjennom å ta stilling til og dra opp grenser for hva som sees som sosialt akseptert: Hvordan håndterer og forholder mennesker seg til myndigheters krav og kommunikasjon med hensikten å regulere det sosiale samspillet i offentlige rom? Det empiriske materialet består av fire fokusgruppeintervjuer med tolv unge voksne i Norge. Med et diskursivt perspektiv rettes et kritisk blikk mot hvordan sosial orden skapes og gjenskapes i samtaler og hva som regnes for å være «passende, sant og riktig». Analysen viser tre dominerende mønstre – innenfor, utenfor og i grenseland – som illustrerer spenninger mellom ulike fortolkninger og preferanser. Å handle annerledes eller stille seg spørrende håndteres ikke nødvendigvis som et uttrykk for variasjon, men assosieres heller til det avvikende – også i en pandemi. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | «Innenfor», «utenfor» og «i grenseland»: samtaler om sosiale normer og vurderinger i en pandemi | en_US |
dc.title.alternative | «Innenfor», «utenfor» og «i grenseland»: samtaler om sosiale normer og vurderinger i en pandemi | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 406-422 | en_US |
dc.source.volume | 8 | en_US |
dc.source.journal | Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.4009 | |
dc.identifier.cristin | 2100661 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |