Langvarige smerter og det flerkulturelle samfunnet
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3048409Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Langvarige smerter er sammensatt og komplekst, og sees på som en global utfordring. Norge blir stadig mer flerkulturelt, og ikke-vestlige immigranter er vist å ha en større prevalens av langvarige smerter. Fysioterapeuter har en sentral rolle i behandlingen av langvarige smerter, og dermed er det viktig å ha tilstrekkelig kunnskap i møte med ulike kulturer og etnisiteter. Derfor ser denne litteraturstudien på eventuelle kulturelle og etniske forskjeller innenfor smerteforståelse og -opplevelse, samt konsekvenser for funksjonsnivå.
Hensikt: Hvordan kan fysioterapeuter forstå smerteforståelse og -opplevelse, samt konsekvenser for funksjonsnivå i ulike ikke-vestlige kulturer og etniske grupper hos personer med langvarig smerte?Metode: Oppgaven er en litteraturstudie som benytter kvalitative studier og kvantitative tverrsnittstudier for å besvare problemstillingen. Aktuelle søk ble gjort i databasene Pubmed og Scopus. Åtte studier ble inkludert i litteraturstudien.
Resultat: Ut fra funnstudiene er de gjennomgående temaene smerteforståelse, fear avoidance, mestringsstrategier, sosioøkonomiske faktorer og funksjonsnivå. Funnstudiene undersøker på ulike måter disse temaene i sammenheng med kultur og etnisitet. I resultatene kommer det frem at smerteforståelse og -opplevelse, samt konsekvenser for funksjon kan variere ut fra kultur hos pasienter med langvarig smerte. Funnene viser også store forskjeller innenfor samme etniske og kulturelle gruppe.
Konklusjon: Smerteforståelse og -opplevelse, samt konsekvenser for funksjonsnivå er sett å kunne påvirkes av kultur i møte med pasienter med langvarig smerte. Ut fra resultatene i denne litteraturstudien er det lite grunnlag for å generalisere smerteforståelse og -opplevelse, samt konsekvenser for funksjonsnivå hos ikke-vestlige kulturer og etnisiteter. Noen faktorer som kan tas hensyn til i behandling av pasienter fra ulike land og kulturer er språkbarrierer, helsekompetanse og sosioøkonomisk status. Background: Chronic pain is compound and complex, and is seen as a global challenge. Norway is becoming increasingly multicultural, and non-Western immigrants have been shown to have a greater prevalence of chronic pain. Physiotherapists have a central role in the treatment of chronic pain, and thus it is important to have sufficient knowledge when treating patients from different cultures and ethnicities. Therefore this literature study seeks to understand the culture and ethnic differences within pain beliefs and pain experience, and how this affects disability.
Aim: How can physiotherapists understand pain beliefs and pain experience, as well as consequences for disability, when treating patients with chronic pain from non-Western cultures and ethnicities?
Method: The assignment is a literature study that uses qualitative studies and quantitative cross-sectional studies to answer the thesis. Relevant searches were conducted in the databases Pubmed and Scopus. Eight studies were included in this literature review.
Results: Based on the findings the themes are pain beliefs, fear avoidance, coping strategies, socioeconomic factors and disability. The included studies examine these themes in various ways within the context of culture and ethnicity. The results shows that pain beliefs and pain experience, as well as consequences for disability, can differ between culture in patients with chronic pain. The finds also indicate large variations within the same ethnic and cultural group.
Conclusion: Pain beliefs and pain experience, as well as disability is shown to be influenced by culture and ethnicity in relation to chronic pain patients. Based on the results in this literature study there is little basis for generalizing pain beliefs and pain experience, as well as the consequences for disability in non-Western cultures and ethnicities. Some factors that can be considered when treating patients from different countries and cultures are language barriers, health literacy and socioeconomic status.