Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTorheim, Henny
dc.contributor.authorHammer, Rigmor
dc.contributor.authorSkagøy, Bente Schei
dc.contributor.authorNesje, Ingunn Remen
dc.contributor.authorPettersen, June Janette
dc.contributor.authorLyckhage, Elisabeth Dahlborg
dc.date.accessioned2023-01-25T11:26:50Z
dc.date.available2023-01-25T11:26:50Z
dc.date.created2021-08-24T14:30:36Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationNordisk tidsskrift for helseforskning. 2021, 17:5743 (2), 1-16.en_US
dc.identifier.issn1504-3614
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3046240
dc.description.abstractStudiens hensikt var å finne ut om samarbeidsdager mellom studenter, praksisveiledere og praksislærere kan gi læring som har betydning for studentenes utvikling av klinisk kompetanse. Stedet, rommet og sosiale samspill har betydning for læreprosesser, ifølge Etienne Wenger og Kari Martinsen. «Det tredje rommet» er brukt som en metafor om rommet der mennesker med kompetanse i teoretisk kunnskap og praksiskunnskap møtes sammen med studenter. Samarbeidsdager mellom studenter, praksisveiledere og praksislærere ble gjennomført for fire andreårs studentgrupper (N=23). Fokusgruppeintervju ble brukt for å samle inn data. De transkriberte intervjuene ble analysert gjennom meningsfortetning basert på Amedeo Giorgis fenomenologiske analysemetode. Essensen fra studentenes erfaringer fra samarbeidsdagene er at «Det tredje rommet» er en trygg arena der studentenes kliniske kompetanse ble stimulert og økt. Fire temaer beskriver studentenes erfaring: praksisforberedthet, trygghet, refleksjon og samarbeidslæring. Et styrket samarbeid mellom akademia og helseforetak gjennom arbeidsfellesskap i «Det tredje rommet» kan fremme sykepleiestudenters læring.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherSeptentrio Academic Publishingen_US
dc.relation.urihttps://septentrio.uit.no/index.php/helseforsk/article/view/5743
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleKan en felles læringsarena gi sykepleierstudenter økt klinisk kompetanse? Om samarbeid mellom sykepleierstudenter, praksisveiledere og lærere i "Det tredje rommet"en_US
dc.title.alternativeKan en felles læringsarena gi sykepleierstudenter økt klinisk kompetanse? Om samarbeid mellom sykepleierstudenter, praksisveiledere og lærere i "Det tredje rommet"en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber1-16en_US
dc.source.volume17:5743en_US
dc.source.journalNordisk tidsskrift for helseforskningen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.7557/14.5743
dc.identifier.cristin1928373
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal