dc.contributor.author | Fodstad, Lars August | |
dc.contributor.author | Vetnes, Marita Røilid | |
dc.date.accessioned | 2023-01-23T10:25:33Z | |
dc.date.available | 2023-01-23T10:25:33Z | |
dc.date.created | 2021-10-13T21:21:05Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Acta Didactica Norden (ADNO). 2021, 15 (1), . | en_US |
dc.identifier.issn | 2535-8219 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3045251 | |
dc.description.abstract | I denne artikkelen undersøker vi utforskende gruppesamtaler med utgangspunkt i eldre lyrikk i norskfaget på Vg2 studiespesialiserende program. Vi undersøker hva som skjer når elever får lese og samtale om tekstene uten først å få innføring i deres litteraturhistoriske kontekst. Mer spesifikt spør vi hvilke tolkingsmessige utfordringer elevene møter i diktene, i hvilken grad utfordringene skyldes manglende kontekstuell kunnskap, og hvordan elevene håndterer dem. På et mer overordnet nivå reiser undersøkelsen spørsmål om hva det innebærer å lese tekst i kontekst. Bakgrunnen for studien er på den ene siden faghistorisk, grunnet i en langvarig spenning mellom kulturhistorisk kunnskap og tekstanalytiske ferdigheter i norskfaget, som aktualiseres ytterligere med fagfornyelsen av 2020. På den andre siden er studien motivert ut fra manglende kunnskap om hvordan litteraturundervisning kan utformes slik at elever gis muligheter til å lese eldre tekster utforskende, men samtidig med forståelse for både tekstens og lesningens historiske kontekst. Materialet består av transkriberte samtaler om én musikklyrisk samtidstekst og tre eldre poetiske tekster i sju grupper à fire elever. I artikkelen blir samtalene om to av disse tekstene analysert, mens de øvrige brukes som bakgrunnsmateriale. Analysen blir gjort med særlig blikk for hvilken intertekstuell literacy elevene demonstrerer i møte med de eldre diktene, og mer spesifikt hvordan meningsskapingen skjer i spennet mellom historisk kontekst og samtidskontekst, og mellom tekstens og lesernes horisont. Med utgangspunkt i tekstforståelsen som kommer til uttrykk i samtalene, er formålet med undersøkelsen å drøfte didaktiske implikasjoner for undervisning i eldre tekster og litteraturhistorie. I samtalene driver elevene aktivt, meningssøkende arbeid preget av undring, spørsmål og tolkningshypoteser. Samtidig preges samtalene av at elevene mangler kunnskap om historisk situerte tekstkonvensjoner og litteratursyn. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Acta Didactica Norden | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.title | «Psykologi var jo ikke så stort på 1600-tallet.» Utforskende lesing av eldre lyrikk i norskfaget på videregående skole | en_US |
dc.title.alternative | «Psykologi var jo ikke så stort på 1600-tallet.» Utforskende lesing av eldre lyrikk i norskfaget på videregående skole | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 26 | en_US |
dc.source.volume | 15 | en_US |
dc.source.journal | Acta Didactica Norden (ADNO) | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.5617/adno.8022 | |
dc.identifier.cristin | 1945780 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |