dc.contributor.author | Kvistad, Tone Holten | |
dc.contributor.author | Kjelaas, Irmelin | |
dc.contributor.author | Matre, Synnøve | |
dc.date.accessioned | 2023-01-22T12:40:41Z | |
dc.date.available | 2023-01-22T12:40:41Z | |
dc.date.created | 2021-11-03T12:34:21Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Nordic Journal of Literacy Research. 2021, 7 (2), 39-56. | en_US |
dc.identifier.issn | 2464-1596 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3045059 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen undersøker hvordan et utvalg elever forhandler om mening i gruppesamtaler i norskfaget. Materialet er hentet fra en kasusstudie i en klasse der det ble gjennomført et ti-ukers undervisningsforløp med mål om å fremme elevenes samtaleferdigheter og spesifikt samtaleformen utforskende samtale (eng. exploratory talk) (Mercer & Littleton, 2007). Med et sosiokulturelt og dialogisk rammeverk, og bruk av begrepene samtaleramme (Goffman, 1974) og kontekstualiseringssignaler (Gumperz, 1982), analyseres tekstsamtaler i tre grupper mot slutten av undervisningsforløpet. Vi finner at elevene orienterer seg mot ulike samtalerammer og tar i bruk ulike interaksjonelle og innholdsmessige ressurser, slik at utforskingen blir mer sammensatt, kreativ og lekpreget enn det som ofte beskrives i teori og empiri om utforskende samtale (jf. f.eks. Mercer et al., 2019). Artikkelens formål er å belyse elevenes mangfoldige meningsforhandling, samt å diskutere ulike forståelser av hva utforskende samtale er og kan være i samtaler mellom elever. | en_US |
dc.description.abstract | Forhandling om tekst og kontekst. En studie av 7. trinns-elevers meningsforhandling i intendert utforskende gruppesamtaler | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Forhandling om tekst og kontekst. En studie av 7. trinns-elevers meningsforhandling i intendert utforskende gruppesamtaler | en_US |
dc.title.alternative | Forhandling om tekst og kontekst. En studie av 7. trinns-elevers meningsforhandling i intendert utforskende gruppesamtaler | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 39-56 | en_US |
dc.source.volume | 7 | en_US |
dc.source.journal | Nordic Journal of Literacy Research | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.23865/njlr.v7.2761 | |
dc.identifier.cristin | 1950979 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |