Show simple item record

dc.contributor.authorKvistad, Tone Holten
dc.contributor.authorKjelaas, Irmelin
dc.contributor.authorMatre, Synnøve
dc.date.accessioned2023-01-22T12:40:41Z
dc.date.available2023-01-22T12:40:41Z
dc.date.created2021-11-03T12:34:21Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationNordic Journal of Literacy Research. 2021, 7 (2), 39-56.en_US
dc.identifier.issn2464-1596
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3045059
dc.description.abstractDenne artikkelen undersøker hvordan et utvalg elever forhandler om mening i gruppesamtaler i norskfaget. Materialet er hentet fra en kasusstudie i en klasse der det ble gjennomført et ti-ukers undervisningsforløp med mål om å fremme elevenes samtaleferdigheter og spesifikt samtaleformen utforskende samtale (eng. exploratory talk) (Mercer & Littleton, 2007). Med et sosiokulturelt og dialogisk rammeverk, og bruk av begrepene samtaleramme (Goffman, 1974) og kontekstualiseringssignaler (Gumperz, 1982), analyseres tekstsamtaler i tre grupper mot slutten av undervisningsforløpet. Vi finner at elevene orienterer seg mot ulike samtalerammer og tar i bruk ulike interaksjonelle og innholdsmessige ressurser, slik at utforskingen blir mer sammensatt, kreativ og lekpreget enn det som ofte beskrives i teori og empiri om utforskende samtale (jf. f.eks. Mercer et al., 2019). Artikkelens formål er å belyse elevenes mangfoldige meningsforhandling, samt å diskutere ulike forståelser av hva utforskende samtale er og kan være i samtaler mellom elever.en_US
dc.description.abstractForhandling om tekst og kontekst. En studie av 7. trinns-elevers meningsforhandling i intendert utforskende gruppesamtaleren_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleForhandling om tekst og kontekst. En studie av 7. trinns-elevers meningsforhandling i intendert utforskende gruppesamtaleren_US
dc.title.alternativeForhandling om tekst og kontekst. En studie av 7. trinns-elevers meningsforhandling i intendert utforskende gruppesamtaleren_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber39-56en_US
dc.source.volume7en_US
dc.source.journalNordic Journal of Literacy Researchen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.23865/njlr.v7.2761
dc.identifier.cristin1950979
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal