Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAbelsen, Birgit
dc.contributor.authorFosse, Anette
dc.contributor.authorGaski, Margrete
dc.contributor.authorGrimstad, Hilde
dc.date.accessioned2023-01-09T10:16:09Z
dc.date.available2023-01-09T10:16:09Z
dc.date.created2022-05-13T14:53:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationTidsskrift for Den norske legeforening. 2022, 142 (1), .en_US
dc.identifier.issn0029-2001
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3041884
dc.description.abstractBAKGRUNN - Rekruttering av leger til distrikt er utfordrende. Ulike utdanningstiltak for å sikre leger til distrikt er etablert i mange land. Målet med denne studien var å samle kunnskap om hvilke tiltak i grunnutdanningen av leger som er etablert for å bidra til distriktsrekruttering, og hvilke resultater disse tiltakene har gitt. KUNNSKAPSGRUNNLAG - Vi gjorde et systematisk søk i databasene Cinahl, Eric, Medline og PsycInfo med søkeordene «rural», «remote», «workforce», «physicians», «recruitment» og «retention». Vi inkluderte artikler som oppfylte følgende kriterier: utdanningstiltak(ene) var tydelig beskrevet, studiepopulasjonen var uteksaminert fra grunnutdanning i medisin samt at utfallsmål omfattet arbeidssted (distrikt/ikke-distrikt) etter endt grunnutdanning. RESULTATER - Analysen inkluderte 58 artikler og omfattet utdanningstiltak i ti land. Tiltakene var av fem hovedtyper, ofte i kombinasjoner: prioritert opptak fra distrikt, studieplan med distriktrelevant læringsutbytte, regionalisert utdanning, praksisnær læring i distrikt samt bindingstid i distrikt etter endt utdanning. I flertallet av studiene (42/58) sammenliknet man arbeidssted (distrikt/ikke-distrikt) blant leger som hadde gjennomført utdanning med og uten tiltak. Bare to av disse rapporterte om ikke-signifikante forskjeller i arbeidssted. I 26 studier var oddsratio for arbeidssted i distrikt signifikant på 5 %-nivå, med oddsratioer mellom 1,5 og 17,2. I 14 studier var det signifikante forskjeller i andelen med arbeidssted i distrikt/ikke-distrikt, med differanser på 11–55 prosentpoeng.en_US
dc.language.isomisen_US
dc.publisherNorske Legeforeningen_US
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.titleTiltak i grunnutdanningen for å sikre legertil distrikt – en systematisk oversikten_US
dc.title.alternativeTiltak i grunnutdanningen for å sikre legertil distrikt – en systematisk oversikten_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber0en_US
dc.source.volume142en_US
dc.source.journalTidsskrift for Den norske legeforeningen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.4045/tidsskr.21.0253
dc.identifier.cristin2024436
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal