Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorJon Martin Denstadli
dc.date.accessioned2022-12-17T18:19:39Z
dc.date.available2022-12-17T18:19:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:120783811:121871746
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3038364
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Kommersiell forretningsdrift handler om å tjene penger. Virksomheter som over tid ikke er i stand til å gå med overskudd har derfor heller ikke livets rett. En grunnleggende forutsetning for å kunne tjene penger er at man har noe å tilby som andre er villige til å betale for, men hvis det av en eller annen grunn ikke er tilfellet, vil virksomhetens eksistens være truet hvis man ikke foretar seg noe. For å ta del i den økonomiske veksten i samfunnet har det historisk sett vært av stor betydning å følge med på den teknologiske utviklingen. En virksomhet som ønsker å være konkurransedyktig må derfor ta i bruk tilgjengelig teknologi for å kunne drive på en mest mulig rasjonell måte, slik at virksomhetens konkurranseevne ikke svekkes i forhold til konkurrentene. Sentralt i utviklingen i dag står Internett, som har blitt den nye markedsplassen for omsetning av både varer og tjenester. Kristiansen Agentur i Oslo har i mange år drevet tradisjonell postordre med salg av spillefilmer på de fysiske formatene VHS og DVD via brosjyrer og kataloger. De siste årene har man opplevd sviktende salg som en følge av at stadig færre kjøper DVD-filmer. Tiden er nå kommet for å ta steget inn i den digitale tidsalder, og videreutvikle virksomheten til en moderne postordreaktør. Til dette trengs det en helt ny strategi. Kristiansen Agentur står foran to sentrale utfordringer: Å finne nye produkt å tilby til eksisterende kunder, det vil si menn over 35 år, samt å etablere en digital netthandelsløsning for å henge med i utviklingen. Et sentralt kriterium i strategiutviklingen er utsiktene til å skape en tilpasningsdyktig og lønnsom virksomhet med vekstpotensiale, slik at man i fremtiden unngår å komme i en tilsvarende situasjon som dagens, med en delvis utdatert teknologisk plattform og produkt som har kommet til avviklingsfasen i livssyklusen. Som en følge av at Kristiansen Agentur allerede har et kundegrunnlag og den kompetansen som trengs for å kunne skape en ny verdikurve, bare man finner de riktige produktene som kan stå for inntjeningen, samt får på plass en fremtidsrettet elektronisk handelsløsning på internett, bør man vurdere muligheten en forbedringsstrategi representerer, med vekst gjennom produktutvikling i form av å utvide sortimentet og tilby nye typer produkt til eksisterende kunder både gjennom eksisterende og nye, moderne kanaler, slik at man ved å ta i bruk elektronisk handel kan fortsette å gjøre det man hittil har gjort, bare på en i kundenes øyne bedre måte. Målsettingen for å øke sortimentsbredden vil være å øke kundens hypotetiske livstidsverdi. Jo lenger man kan beholde en kunde, og jo flere varer man i løpet av den perioden har mulighet til å selge vedkommende, jo mer lønnsomt blir dermed kundeforholdet i det lange løp. Ved å innta et behovsrelatert perspektiv for alt man foretar seg, fra produktutvelgelse til produktpresentasjon, kan man påta seg rollen som problemløser for kundene, eller bli en digital formidlingskanal for behovstilfredsstillelse ut i fra et behovsorientert perspektiv, fremfor å kun fremstå som selger av ulike produkt ut i fra et produktorientert perspektiv. Konkurransen innen netthandel er stor, og den enkelte aktørs sortimentstrategi kan være en måte å differensiere seg fra mulige konkurrenter på. Ved å unngå å fokusere på produkt og heller ta utgangspunkt i kundenes behov og finne produkt som er egnet til å tilfredsstille disse, kan Kristiansen Agentur i tråd med tankegangen bak Blue Oceanstrategien på tvers av vanlig bransjetenkning posisjonere seg mer som en bransjeuavhengig aktør med stor produktbredde, spesifikt rettet mot menn over 35 år. Samtidig vil et bredt spekter av varekategorier gi flere ben å stå på både med tanke på produkters livssyklus og trusselen fra substituttprodukt. Et integrert produkttilbud, eller ”one stop shopping”, innebærer å sette sammen et sortiment som består av et mest mulig komplett tilbud av produkt som møter så mange av kundens behov som mulig, slik at kunden kan spare tid på å slippe å oppsøke andre butikker. Et slikt konsept er som skapt for menn som ønsker å få gjennomført en rask og effektiv handel. Gjennom i størst mulig grad å ikke bare profilere seg, men også når det kommer til stykket fremstå som en mer komplett leverandør med et bredt spekter av varer målgruppen etterspør innen flere ulike kategorier, kan kundene oppnå synergieffekter ved å konsentrere innkjøp av mange varer til et fåtall leverandører. For å ytterligere forenkle handleprosessen, kan abonnementsordninger tilbys innen en rekke produktkategorier.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSå langt, så bra… men hva nå? Behovstilfredsstillelse i et ressursbasert perspektiv
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record