Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLorentzen, Vibeke
dc.contributor.authorIgland, Mari Ann
dc.contributor.authorSolheim, Randi
dc.date.accessioned2022-12-08T09:35:23Z
dc.date.available2022-12-08T09:35:23Z
dc.date.created2021-01-12T10:10:45Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationNordic Journal of Literacy Research. 2020, 6 (2), 39-69.en_US
dc.identifier.issn2464-1596
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036683
dc.description.abstractDenne artikkelen er basert på en studie av et utvalg ressurser om skriving i naturfag, hentet fra nettsidene til Skrivesenteret og Naturfagsenteret. I Læreplanverket for Kunnskapsløftet inngår skriving som grunnleggende ferdighet i alle fag, som en gjennomgående og tverrfaglig kompetanse. De nasjonale sentrene skal, ifølge sine mandat, støtte skolene i arbeidet med å implementere de grunnleggende ferdighetene. Spørsmålet vi søker svar på i denne artikkelen, er hvordan fagrelevant skriving og skriveopplæring er forstått og formidlet i nettressurser fra de to sentrene. Analysene viser at faginnhold og faglige uttrykk vektlegges på ulike måter, noe som kan knyttes til ulike syn på faglig literacy. Mens Naturfagsenterets skrivedidaktiske ressurser primært presenterer fagovergripende perspektiver på skriving i naturfag, legger Skrivesenteret i større grad vekt på fagspesifikke språktrekk og uttrykksmåter. Disse funnene blir drøftet i lys av literacy-forskning og utdanningspolitiske endringer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleSkriving i naturfag : En analyse av nettbaserte undervisningsressurser fra to nasjonale sentreen_US
dc.title.alternativeSkriving i naturfag : En analyse av nettbaserte undervisningsressurser fra to nasjonale sentreen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber39-69en_US
dc.source.volume6en_US
dc.source.journalNordic Journal of Literacy Researchen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.23865/njlr.v6.2072
dc.identifier.cristin1869625
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal