“Smile away”: Endringer i emosjonelt arbeid blant kabinansatte
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3035180Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I The Managed Heart. Commercialization of Human Feeling (1983), introduserte Arlie R. Hochschild begrepet emosjonelt arbeid i en casestudie blant kabinansatte. Hun argumenterte for at dette var kjønnet, underkjent arbeid, og at når følelser blir transformert til en vare i et kommersielt marked og underlagt styring fra ledelsen, kunne ansatte bli fremmedgjort fra en del av selvet. Basert på data fra flyselskapet SAS, analyserer jeg endringer i kabinarbeid. Analysen illustrerer hvordan emosjonelt arbeid handler om ulike aspekter i ulike historiske og kulturelle sammenhenger. På 1970-tallet var dette et godt betalt, feminisert og glamorøst yrke for unge kvinner. Med økt mangfold i arbeidsstokken og blant passasjerene fulgte kampen for profesjonalisering og oppgjør mot globale stereotypier. I dag er handlingsrommet for å utøve emosjonelt arbeid endret, og kabinarbeidet er intensivert, devaluert og prekarisert.