Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMehli, Lisbeth
dc.contributor.authorJakobsen, Anita Nordeng
dc.contributor.authorPersson, Rolf Jonas
dc.contributor.authorStaberg, Ragnhild Lyngved
dc.date.accessioned2022-11-27T18:52:12Z
dc.date.available2022-11-27T18:52:12Z
dc.date.created2021-02-24T14:18:55Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationNordic Journal of STEM Education. 2021, 5 (1), .en_US
dc.identifier.issn2535-4574
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3034299
dc.description.abstractBachelorutdanningen i matteknologi ved NTNU utdanner kandidater som kan gå inn i en rekke ulike roller innen matindustri og forvaltning; eksempelvis innen kvalitetsarbeid og analyser, innovasjon og produktutvikling, matproduksjon og forskning. Matteknologen er en allrounder. Som et ledd i å optimalisere studentenes læring og øke gjennomstrømmingen, ønsket vi å finne ut mer om hvilke oppfatninger og forestillinger studentene har om studiet. Hva er viktig i studiet i utformingen av en matteknolog? Hvilke læringsaktiviteter opplevde de som nyttige i forhold til å forstå pensum bedre? Kan læringsaktiviteter med utgangspunkt fra arbeidslivet øke forståelsen av faglige tema? Dette er spørsmål som ble stilt til studenter fra 1., 4. og 6. semester under utdanning og uteksaminerte kandidater fra bachelorutdanningen. Undersøkelsen ble gjennomført med fokusgruppeintervjuer med påfølgende tematisk analyse av data. Studentenes holdninger og forventninger, samt studiets oppbygning, vurderingsmetoder og grad av studentaktiv læring kan påvirke læringsutbyttet i løpet av utdanningen. Ifølge studentenes egne erfaringer er de viktigste elementene i utformingen av en matteknolog innslag av forskjellige relevante og praksisnære studentaktiviteter. Spesielt fremheves den 5 måneders lange praksisperioden i 4. semester innen industri eller forskning som utfordrende og lærerik med tydelig relevans for arbeidslivet. Dette gir studentene et klart innblikk i hvilke jobber eller roller de kan ta etter utdanningen. Arbeid med reelle problemstillinger alene eller i grupper fremheves også som en type praktisk arbeid som studentene erfarer øker læringsutbyttet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.urihttps://www.ntnu.no/ojs/index.php/njse/article/view/3939
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleViktigheten av studentaktiv og praksisnær læring for utformingen av en matteknologen_US
dc.title.alternativeViktigheten av studentaktiv og praksisnær læring for utformingen av en matteknologen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber5en_US
dc.source.volume5en_US
dc.source.journalNordic Journal of STEM Educationen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.5324/njsteme.v5i1.3939
dc.identifier.cristin1893242
dc.relation.projectDirektoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høgare utdanning: Prosjekt DIGGsam (DIG-2020/10059)en_US
dc.relation.projectDirektoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høgare utdanning: Prosjekt Digimat (P27/2018-4339)en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal