Fra ordinære til ekstraordinære rekrutteringsprosesser: Rekruttering som et konkurransefortrinn
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3033958Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3143]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
En markant endring i arbeidsmarkedet fra arbeidsgivers til arbeidstakers marked, har presset frem et behov for å endre rekrutteringsstrategier innen kunnskapsintensive yrker (Randstad, 2022a). Dette bidrar til å stille høyere krav til rekrutteringspraksis. Underskudd av kandidater leder til at kandidater i voksende grad kan sette premissene, og kunnskap om kandidatopplevelser i rekruttering blir dermed sentralt for en virksomhet som kjemper om å ansette de rette hodene. Med en refleksiv tematisk analyse skal denne studien undersøke følgende problemstilling: «Hvordan skapes positive kandidatopplevelser i rekruttering til kunnskapsintensive yrker?». Denne studien ønsker å finne konkrete svar på hva som skaper en positiv kandidatopplevelse og følgelig er praktiske implikasjoner av studien at rekrutterere får håndfast innsikt i hva som kan forbedre deres rekrutteringsprosesser. Utvalget består av seks informanter som deltok i hvert sitt dybdeintervju. Alle har en eller flere erfaringer som jobbsøker i en rekrutteringsprosesser til kunnskapsintensive jobber. Studien indikerer hvilke forhold i en rekrutteringsprosess som kan lede til en positiv kandidatopplevelse. Resultatet av analysen genererte fire temaer: viktigheten av god kommunikasjon, bevisst tidshåndtering, et bytteforhold og den omstridte seleksjonsprosessen. A significant development in the work market from the employer to the employee market has generated a need for change in recruitment strategy within knowledge-intensive professions (Randstad, 2022a). This leads to higher demands in recruitment practices. The lack of qualified candidates puts the candidates in a position where they can set the conditions. Knowledge about candidate experiences in recruitment is therefore central to an organization that wants to hire the right talents. By using reflexive thematical analysis, this master thesis will investigate the following research question: «How are positive candidate experiences in recruitment to knowledge-intensive professions created?». This study is searching for firsthand answers to what creates a positive candidate experience, followed by practical implications for recruiters that can help improve their recruitment practices. The sample consisted of six informants. All informants have one or more experiences as a candidate in a process within knowledge-intensive industries. The study indicates which conditions that can lead to a positive candidate experience. The analysis generated four themes: The importance of communication, Targeted time management, An exchange, and The disputed selection procedure.