• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosialt arbeid
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosialt arbeid
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den kvalifiserte tegnspråkpedagogen

Tønder, Lena Marit
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:106119338:21651768.pdf (14.23Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3031288
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for sosialt arbeid [1630]
Abstract
Denne studien omhandler den kvalifiserte tegnspråkpedagogen i tegnspråkopplæring for

foreldre til døve og hørselshemmede barn i språkpakken, Se mitt språk. Studien er den første

av sitt slag som belyser tegnspråkpedagogers beskrivelser av hva de anser som effektiv

tegnspråkopplæring for foreldrene til døve og hørselshemmede barn. For å undersøke dette,

ble det anvendt noen utvalgte kvalitative metoder for å synliggjøre tegnspråkpedagogers ulike

beskrivelser fra sin tegnspråkundervisningspraksis i en foreldregruppe fra Se mitt språk. Det

ble tatt i bruk deltakende observasjon og videoopptak av tegnspråkpedagogers

undervisningspraksis, etterfulgt av individuelle intervjuer med og uten videoopptak. I

intervjudelen ble det brukt ulike intervjuelementer som for eksempel eksplorativt-,

ustrukturert og semistrukturert intervju for å få tak i tegnspråkpedagogers ulike perspektiver

og beskrivelser av sine tegnspråkundervisninger. Nedskriving og oversettelsesarbeidet fra

videoopptakene bidro til å få oversikt over ulike uttalelser og beskrivelser fra

tegnspråkpedagogers erfaring fra deres undervisningspraksis. Disse ble nøye analysert,

vurdert og kategorisert noe som førte til tre vesentlige funn eller hovedområder. De tre

hovedområdene er: 1) foreldrenes nivåforskjeller i tegnspråkferdigheter og deres

tegnspråklæring, 2) tegnspråkpedagogers undervisningskompetanse, og 3) norsk tegnspråk i

språkpakken Se mitt språk. Disse tre hovedområdene dannet blant annet grunnlaget for

drøfting rundt hva som fungerer og hva som utfordrer i tegnspråkpedagogers

undervisningsarbeid i Se mitt språk. Relevante teorier er tatt med for å underbygge disse

drøftingsaspektene, og oppgaven avsluttes med en oppsummering av drøfting og en

konklusjon av oppgaven. Til slutt presenteres det noen felt som kan forskes videre på.

Å jobbe som tegnspråkpedagog i tegnspråkopplæringen Se mitt språk innebærer mye mer enn

å bare rent teknisk undervise i norsk tegnspråk. Tegnspråkpedagoger må også kunne bidra til

å motivere, ivareta og støtte foreldrene på deres eventyrlige tegnspråkreise inn i deres

hørselshemmede barns tegnspråkverden som venter på å bli oppdaget av foreldrene.
 
This study is about the qualified sign language teachers in Norwegian sign language training

for parents of deaf and hearing-impaired children in the language training plan, See My

Language. The study is the first of its kind that sheds light on the sign language teacher's

descriptions of what they consider effective sign language training for parents. To investigate

this, some selected qualitative methods were used to highlight sign language teacher's various

descriptions from their sign language teaching practice in a parent group from See My

Language. Ethnographic research as participatory observation and video recordings of sign

language teachers' sign language teaching practice were used, followed by individual

interviews with and without video recordings. In the interview section, various interview

elements such as exploratory, unstructured and semi-structured interviews were used in order

to obtain the different perspectives and descriptions of the sign language teachers’ teaching.

The write-down and translation work from the video recordings gave an overview of varied

statements and descriptions from the sign language teacher's experience from their teaching

practice. Their statements and descriptions were carefully analyzed, assessed and categorized

which led to three significant discoveries or main areas. These main areas dealt with parental

learning premises: level differences in sign language skills and their sign language learning;

about sign language teachers' sign language didactics: teaching abstract and concrete sign

language topics and their change- and development competence; and the last one was about

Norwegian Sign Language in Sign Language Training in See My Language. These three main

areas formed the basis for discussion of what where the sign language teachers described,

contributed to good, including challenges in, sign language teaching were made visible.

Relevant theories have been included to support these discussion aspects, and the thesis

concludes with a summary of the discussion and a conclusion of the thesis. Finally, a

presentation of some fields that can be further researched.

Working as a sign language teacher in See My Language involves much more than just

teaching Norwegian Sign Language. They must also be able to help, motivate, care for and

support parents on their sign language journey into their deaf and hearing-impaired children’s

wonderful world of sign language, waiting to be discovered by their parents.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit