Nye Veier og deres samarbeid med kommuner i E6 Trøndelag veiprosjekter
Abstract
Nye Veier ble stiftet på det grunnlaget at de leverer mer kostnadseffektive samferdselsprosjekter og har samfunnsøkonomisk lønnsomhet i bakhodet. Med samfunnsøkonomisk lønnsomhet menes at summen av fordeler for samfunnet er større enn summen av ulemper. Selskapet har fått ansvar for utbygging, vedlikehold og drift av norske riksveier. Nye Veier ble tildelt E6-prosjekter fra staten for å oppnå det samfunnsøkonomiske lønnsomhets målet. I planprosesser for veiprosjekter er det vanlig, ifølge plan- og bygningsloven, at kommunestyre i kommuner skal vedta kommuneplaner og reguleringsplaner selv om det er staten som finansierer disse veiprosjekter. Dette skaper oftest utfordringer for Nye Veier når kommuner opptrer veldig forskjellig etter at de fremmer deres krav og samtidig påvirker budsjettrammen til disse veiprosjekter.
Oppgavens hensikt er å avdekke hva som medførte kommunens inngrep når de ønsker å få gjennomslag til deres krav og forske på hvordan prosjektene kan gjennomføres i en tidligere fase slik at kommuner oppnår sine lokale fordeler, samtidig som man unngår økte kostnader til disse veiprosjekter. Følgende forskningsspørsmål blir besvart i denne oppgaven:
1) Hvordan opptrer de ulike kommunene i Nye Veier sine prosjekter med hensyn til å få gjennomslag for sine ønsker om utforming og funksjonalitet av veiprosjekter?
2) Hva medfører kommunenes inngrep med prosjektene når det gjelder ønsker om å få gjennomslag for utforming av disse veiprosjekter?
3) Hvilke kostnadskonsekvenser har dette for veiprosjektene til Nye Veier?
4) Hvordan kan en gjennomføre prosjektenes tidligfase som gjør at enkeltkommuner kan ha et mer åpent samspill med de enkelte etatene for å oppnå sine lokale fordeler og samtidig unngå økte kostnader til veiprosjektene?
For å besvare disse forskningsspørsmålene er det gjennomført 8 intervjuer av intervjuobjekter som representerer både Nye Veier og de ulike kommunene. Det har blitt tatt utgangspunkt i tre case-studier som er blant annet E6 Kvithammar-Åsen, E6 Kvål-Melhus og E6 Ranheim-Værnes. I tillegg har tidligere forskning innenfor kommuner sine roller i vegprosjekter blitt forsket på. Oppgaven presenterer også kort om plan- og bygningsloven, og planprosesser i Norge.
Resultatene fra intervjuene viser at kommuner opptrer veldig forskjellig fra hverandre. Dette har med hvordan den nye E6 påvirker deres kommuner i Trøndelag fylke og hvordan disse kommuner legger vekt på ulike forhold som kryss, natur og miljø, vann og avløp, støy og beslag på jordbruksområder. Tidligere forskning viser også at det er noen kjente utfordringer i planprosesser. Disse utfordringer er blant annet innsigelser som kommer sent i planprosesser, lite samarbeid og tillit mellom prosjekteier og politikere i kommunen, ulike mål for prosjekteier og kommunen, og forsinkelser i planprosessen på grunn av innsigelser som kommer sent i prosjektet. Fra intervjuene er det også tydelig at Nye Veier er opptatt av å bevare samfunnsøkonomisk nytten, men kommuner er opptatt av å bevare kommunale infrastrukturen som blir berørt på grunn av den nye E6. Det er tydelig uten tvil at ulike mål og prioriteringer som skaper tendenser for utfordringer i vegprosjekter.
Selv om det finnes utfordringer mellom Nye Veier og kommuner, har resultatene og teorien fra oppgaven vist at det er noen suksessfaktorer som er avgjørende for et vellykket samarbeid mellom dem. God kommunikasjon mellom begge partere, medfinansiering fra kommuner som kan gi insentiver for å få gjennomslag til deres krav, forståelse for ulike roller i vegprosjekter og tidligere involvering av kommuner kan være noen av disse suksessfaktorer. Å involvere kommuner tidligere i prosjektets tidligfase er avgjørende for å ha et mer åpent samspill og samtidig unngå økte kostnader til vegprosjekter. Det er også blitt pekt på viktigheten av at Nye Veier klarer å tilpasse seg i forhold til hvordan kommuner opptrer og dette er avgjørende når flere kommuner er involverte som i E6 Ranheim-Værnes prosjektet. Tett dialog og tillit mellom Nye Veier og de ulike kommuner har også blitt nevnt som en viktig suksessfaktor for et godt samarbeid mellom dem.
Det er også åpenbart fra intervjuene at gjennom forhandlingene kan kommuner gjøre sine inngrep i veiprosjektene når de ønsker å få gjennomslag til deres ønsker. For kommuner er det viktig å ikke legge ut en plan for høring før den er tilstrekkelig belyst fra Nye Veier. Det er viktig for kommuner å sikre seg at lokalbefolkningen blir ikke berørt av den nye E6 som bygges gjennom deres kommuner. For kommuner er det ikke like viktig som Nye Veier å se på det økonomiske aspektet bak disse veiprosjektene, men hvordan deres kommunale infrastruktur blir berørt som følge av disse veiprosjekter.
Arbeidet med denne oppgaven har avdekket at det finnes begrenset med forskning på kommuner sine roller i veiprosjekter generelt. Derfor anbefales det å gjennomføre flere studier hvor kommuner har hatt en aktiv rolle i veiprosjekter generelt og se på viktigheten av deres samarbeid med offentlige byggherre som Nye Veier. The establishment of Nye Veier is on the basis that they deliver more cost-effective Norwegian transport projects and have socio-economic profitability in mind. Socio-economic profitability means that the sum of advantages for a society are greater than the sum of the disadvantages. Nye Veier have been assigned the responsibility for the development, maintenance, and operation of the Norwegian state highway roads. Nye Veier were given the responsibility to manage the E6 state highway road projects from the Norwegian government to achieve the socio-economic profitability goal. It is common that in the planning processes of road projects, according to the Norwegian Planning and Building Act, that municipal councils have the authority to adopt the municipal master plans and zoning plans. This happens even though having in mind that it is the Norwegian state who finances these road projects. This often tends to create challenges for Nye Veier when municipalities behave differently after they present their requirements, and at the same time has a significant effect on the budget framework of these road projects.
The purpose of this thesis is to uncover what leads to the intervention of municipalities when they want their requirements to be approved in transport projects. It also focuses on how projects can be executed in an earlier phase such that the municipalities can achieve their requirements, while preventing the overall increased costs for the state highway road projects. The following research questions are to be answered in this thesis:
1) How do the various municipalities in Nye Veier’s projects act upon gaining support for their requirements regarding the design and functionality of the state highway road projects?
2) What does the intervention of municipalities in projects entail in terms of their requirements to have an impact on the design of these road projects?
3) What cost related consequences does this have for the road projects of Nye Veier?
4) How can the early phase of a project be executed where municipalities can have an open interaction with the governmental agencies in order to achieve local benefits, while at the same time avoiding unnecessary increased costs for the road projects?
To answer these research questions, 8 interviews were conducted with interviewees representing both Nye Veier and the different municipalities. Three different case studies are conducted in this thesis which consist of the following highway road projects: E6 Kvithammar-Åsen, E6 Kvål-Melhus and E6 Ranheim-Værnes. In addition, previous research regarding the role of municipalities in road projects has also been researched. This paper also briefly discusses the Norwegian Planning and Building Act, and planning processes in Norway.
The results from the interviews in this thesis imply that the municipalities behave very differently from each other. This has to do with how the new E6 highway road affects their municipalities in Trøndelag county, and how these municipalities emphasize on various factors such as intersections, nature and the environment, water and sewage, noise, and seizure of agricultural land. Previous research gives us an insight that there some known challenges in planning processes. These challenges include objections that come late in the planning process, moderate cooperation and little trust between the project owner and the politicians in the municipality, different project goals for the project owner and the municipality, and delays occurring in the planning process due to objections that come late in the project. The interviews in this paper give a clear indication that Nye Veier is concerned with preserving the socio-economic benefit, but municipalities on the other hand are concerned with preserving their infrastructure that will be affected due to the new E6 highway road. There is no doubt that different goals and priorities create tendencies for challenges and disputes in road projects.
Although there are visible challenges between Nye Veier and the municipalities, the results and theory from this thesis have shown that there are some success factors that are crucial for a successful collaboration between them. Good communication between both parties, co-financing from municipalities that can provide incentives for them to get their requirements accepted, understanding different roles in the road projects, and early involvement of municipalities are some of these success factors. Involving municipalities earlier in the early phase of the project is crucial to have a better interaction with Nye Veier and avoiding escalated costs to the road projects at the same time. It has also been pointed out that the importance of Nye Veier being able to adapt their solutions in relation to how municipalities behave is essential. This is crucial when several different municipalities are involved, such as in the E6 Ranheim-Værnes highway road project. Close dialogue and trust between Nye Veier and the different municipalities has also been mentioned as an important success factor for good cooperation between them.
It is also clear from the interviews that through negotiations, municipalities can intervene in the road projects when they want their requirements to be heard. It is essential for the municipalities not to publish a plan for consultation until it has been adequately covered by Nye Veier. It is also important for the municipalities to ensure that the local population is not affected severely by the new E6 highway road that is being built through their municipalities. It is not important for the municipalities to consider the economic aspect of these road projects, but to consider how their infrastructure is affected as a result of these road projects.
The work from this thesis has revealed that there is limited research on the roles of municipalities in road projects in general. Therefore, it is recommended to conduct several studies where municipalities have had an active role in road projects and look at the importance of their collaboration with public builders and developers such as Nye Veier.