Bruk av overskuddsmasser fra Romsdalsfjordskryssningen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3028720Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Ved E39 Romsdalsfjorden er det planlagt en 14,5 km lang undersjøisk tunnel fra Viki sør til Nautneset i nord, i tillegg til en bro videre over til Julbøen. Det er planlagtbruk av tunnelmassene prosjektet genererer til forsterkningslag, betong og asfalt innenforprosjektet. For å undersøke dette er det utført 6 mekaniske analyser på kjerner boretunder Romsdalsfjorden i forbindelse med oppgaven, og 11 totalt på prosjektet. I tillegg6 analyser på XRF og XRD. Mengebergning av hver bergart og planlegging av når ulikekvaliteter er tilgjengelig er gjort ved modellering av berggrunnen i LeapFrog Works og Geolevert av Seequent. Oppgaven skal i tillegg til vurdering av masser vise hvordan brukenav LeapFrog, eller andre liknende programmer innen BIM, kan løse problemstillinger oghjelpe til med sammenstilling av forskjellige datasett.Resultatene viser at masser egnet for bruk på innen noen områder er tidlig tilgjengeligi prosjektet, men dette er basert på begrenset antall analyser og konklusjoner kan ikketrekkes og mektigheten av sonene er usikkert. På Otrøya er det funnet berg av bestekvalitet innenfor prosjektområdet, og det er potensielt store masser som har egenskaperegnet til forsterkningslag, asfalt og toppdekke asfalt, men det er basert på én mekanisktest. Modellen har ikke data innenfor Otrøya mellom Nautneset og fjorden, og det erusikkert hva som er i mellom disse to boringene og ekstrapolasjonene er usikre.Det er utført modellering på RQD og Q-verdi, og funnet sammenheng mellom dette ogsortering av masser ved MWD og sprekkefrekvens under driving. Q verdi er lavere ennoppgitt for prosjektet og burde vært justert fra SRF lik 1 med bruk av seismiske data. Deter ikke utført modellering på LA og MDE på grunn av det totalt er utført 11 analyser påprosjektet. Utførte analyser viser at flere bergarter har potensielt homogene soner medbrukbart berg til forsterkningslag. Svovel- og magnetkis problematikk for bruk i betonger undersøkt med XRD og XRF og det er funnet spor av svovel i noen prøver langt underkravene for betong, men det er ikke funnet mengder det kan trekkes konklusjoner medved disse metodene. Andre metoder Differensial termisk analyse (DTA) bør vurderes forfrikjenning av materialet. Glimmerinnholdet er stedvis relativt høyt, 15%, og prosentglimmer på finfraksjonen bør undersøkes.SVV har skrevet intensjonsavtale ned flere bedrifter på 6,5 millioner m3 anbrakte masser,for det meste til sjøfylling. Konklusjon er at SVV har basert seg på bruk av massenepå lite analyse, og ved at de ikke lover masser til høykvalitetsbruk, viser at det er litesikkerhet i dataene. I tillegg til at kjernene har vært tilgjengelige i 6 år og at det ikkeer gjort systematisk mekanisk analyse frem til prosjektstart gjør det vanskelig å trekkekonklusjoner. Men fremdeles belager prosjektet seg på å bruke store deler av massene påområder som krever høy kvalitet, og en test per 10 000 f m3, noe som tilsvarer over 250analyser. Dette er vist ved 3D modellen som har gjort arbeidet med å se hull i datasettetveldig enkelt. At E39 Romsdalsfjorden, a 14.5 kilometer long subsea tunnel from Vik to Nautnesetis planned, in addition to a bridge over to Julbøen. The use of masses generated fromthe tunnel is projected for use in reinforcement layers, concrete, and asphalt within theproject. To investigate this issue further, 6 mechanical analyzes has been performed oncores drilled below Romsdalsfjorden, and 11 core sections in total within the project.In addition 6 analyzes on XRF and XRD. Calculations of mass volumes for each rockand planning of when different qualities is available is done by modeling the bedrock inLeapFrog Works and Geo, delivered by Seequent. In addition to the assessment of masses,the thesis shows how the use of LeapFrog, or other similar programs within BIM, cansolve problems and help to compile different data sets.The results show that at an early stage in the project there are masses suitable foruse within the project, but this is based on little analysis and conclusions can not bedrawn. On Otrøya rocks of the best have been found within the project area, and thereare potentially large masses that have properties suitable for reinforcement layers andtopcoat asphalt, but the results is based on one mechanical test. The model does nothave data within Otrøya between Nautneset and the fjord, and it is uncertain what is inbetween these two boreholes and extrapolations are uncertain.Modeling has been performed on RQD and Q-value, and a connection has been foundbetween this and sorting of masses at MWD and cracking frequency during excavation. Qvalue is lower than stated for the project and should have been adjusted from SRF equalto 1 using seismic data. Modeling for LA and MDE values has not been performed due toa total of 11 analyzes performed on the project. However, analyses show that several rockshave potentially large homogeneous zones with usable rock for reinforcement layers. Sulfurand magnetite problems has been investigated with XRD and XRF, and no detectableamounts has been found by these methods. Other methods such as differential thermalanalysis (DTA) should be considered. The mica content is relatively high in areas, 15%,and the percent mica on the fine fraction should be examined.SVV has signed a letter of intent with several companies for 6.5 million m3 of the masses,mostly for sea filling. The conclusion shows that SVV intends to use the masses on far toolittle analysis, and the fact that they do not promise masses for high-quality use, showsthat there is little security in the data. In addition to the fact that the cores has beenavailable for 6 years and that theres done little to no systematical mechanical analysisuntil the project start, makes it difficult to make conclusions. However, they intend onusing large amounts at high quality areas within the project. If the projet had followedthe standard with one test per 10,000 f m3, the total number of analyzes is equivalent toover 250. The 3D model has done the work of seeing holes in the dataset very simple.