• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for musikk
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for musikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jazzdansarar i Noreg i 2022

Kvernevik, Iselin
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:110636001:68716993.pdf (7.505Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3026776
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for musikk [529]
Abstract
Denne oppgåva har som formål å undersøkje korleis nyutdanna innan jazzdans opplever

sjangeren, moglegheitene deira på arbeidsmarknaden, samt korleis dei opplever jazzdansen

sin plass i dansefeltet i dag. Sjangeren sin popularitet, utvikling og relevans står sentralt i

korleis denne oppgåva forsøk å kartleggje kva oppfatninga av jazzdansen er blant dei som

praktisera den. I tillegg har pandemien som starta i 2020 påverka marknaden både for

utøvande dansarar og dansepedagogar, og denne oppgåva prøvar å fatte korleis.

Fleire intervju har vorte gjennomførte med informantar som relativt nyleg har avslutta

studiane sine i jazzdans, for å mellom anna samle inn data og informasjon om den noverande

arbeidssituasjonen deira. I desse intervjua vert det også stilt spørsmål kring informantane si

oppleving av sjangeren, opplevde moglegheiter innan arbeidsmarknaden, noverande

arbeidssituasjon og erfaringane deira med å jobbe i yrket som baserer seg på utdanninga deira.

Oppgåva presenterer deretter ei analytisk tilnærming til funna og set dei saman med korleis

annan litteratur ordlegg seg om sjangeren, dansefeltet og arbeidsmarknaden, samt å legge

fram ei samanfatta oppfatning av dataa som vert samla inn. Svara som blir gitt av

informantane brukast til å jobbe mot ei forståing av situasjonen som forskingsspørsmålet er

ute etter å finne ut av.

Oppgåva kjem fram til at det ser ut til å vere ein pressa situasjon for dansarar i feltet i dag, der

arbeidsmoglegheitene opplevast som få, økonomien er ustabil og at det ofte er ein

uføreseieleg arbeidskvardag. Ytterlegare dannar resultata eit bilete av ein sjanger som tar

mindre plass på scena enn det talet på utdanna dansarar innan sjangeren skulle tilsei.
 
This submission is tasked with investigating how recent graduates within jazz dance are

experiencing their genre, work opportunities, and their observations of the field as it is today.

The popularity of the genre, its development and relevance are the central aspects in this

paper’s delineation of how jazz dance is perceived by those who practice it. Additionally, as

the pandemic that began in 2020 has greatly affected many facets of society, this thesis

attempts to discern the scope of, and how it has impacted the dancers and dance pedagogues.

A series of interviews have been conducted with informants that recently ended their studies

within jazz dance, to collect data and information regarding their current state. These

interviews pertain to the informants’ experience of the genre, their perceived possibilities

within the labor market, current work engagements and their experience of working within

fields that base themselves on a dance education.

The submission subsequently presents an analytical approach to the results of the interviews,

and connects the findings with relevant literature, as well as providing a summarized

perception of the data that has been gathered. The responses of the informants is used to work

towards an understanding of the situation that the problem statement attempts to address.

Concluding the study, the submission finds that the dancers seems to be operating within a

pressured environment; with few job opportunities, an unstable personal economic situation

and an unpredictable working day. Furthermore, the resulting information depicts the jazz

dance genre as waning in popularity, and receiving a lesser amount of attention upon the

cultural stage than one would expect based upon the apparent number of dancers belonging to

the genre.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit